PDA

Vis full versjon : Automatisering av stue i en liten leilighet

noman
01-05-2012, 19:36
Hei.

Jeg har lest masse og googlet masse om automatisering, men dette gjelder som regel større boliger og i hovedsak nybygg. Jeg har en leilighet på 62kvm, hvor jeg i første omgang ønsker en automatisering av lys i stuen og hjemmekinodelen. Etterhvert ønsker jeg å styre varmekildene og lys i andre rom.

I stuen har jeg to lysbrytere per i dag; en vanlig til lampe over spisebord og en dimmer til å styre 9 downlights á 30W (230V). Ønsker i hovedsak kun å styre downlightsene i første omgang.

Av hjemmekinoanlegget trenger jeg kun å slå på TV, bytte av signalkilder skjer via en Pioneer VSX-921. Trenger også å styre Apple TV2, PS3, Get Box HD PVR.

Tenkte på en løsning med iPhone/ iPad.

Er det noen som kan hjelpe meg på vei her? Er villig til å lese, men problemet har vært at jeg har lest masse om ting som enten blir for dyre for en liten leilighet eller som primært skal monteres ved nybygg.

Takker for alle innspill som måtte komme!

MR.Chill
01-07-2012, 20:40
Lysstyringen er enkel via en logitech harmony kontroll og nexa kontrollere på clasern hvertfall. Det billigste jeg kan tenke meg, trenger også en JBmedia light manager.

Kan lese om dette på min hjemmekinotråd. Link i signen min.

Om du skal ha det over iphone/ipad vil det fort koste litt penger tror jeg :(
Ring sensio og spør om du kan kjøpe en kontroller av de, spør pent om du kan få en brukermanual på deres xsetup og programmer det selv. Kan du kjøpe de enhetene du har lyst til. Trenger ikke koste så hinsides mye, men du må lese deg litt opp på xsetup :D Vil du i tillegg få et sabla bra system, kan styres via iphone/ipad snart android om ikke allerede, blir du abbonement kan du i tillegg styre det hele fra hvor du en er i verden :D

raymagnu
01-07-2012, 21:16
Hvis du skal ha full automatisering med sentralprosessor kan kanskje Linux MCE være verdt en titt, om du bare skal ha fjernstyring kan jeg anbefale iRule som jeg selv har brukt en stund nå. Sjekk tråden: http://avforum.no/forum/av-gadgets/113754-irule-fjernkontroll-ios-android.html

Duppi dupp
01-07-2012, 21:19
jeg så et program på tv`n inatt fra samsung fabrikk der det var full styring fra en toutch tv. syns norge henger laaangt bak i slik teknologi

MR.Chill
01-07-2012, 21:34
langt bak? HAHA

vi ligger jo i steinalderen når det gjelder slike ting som dette, altfor liten interresse, kalles forbukernorge, ikke teknologiutvinnende norge :P

TheKing
01-08-2012, 00:11
X Comfort er veien å gå, mener nå jeg. de kan styre alt fra lys, varme og også motorer som læret og elektriske persener hvis man ønsker det. programvaren demmes er egentlig laget for live bruk på konserter så det er uendlig med muligheter når det gjelder å programere scenarier og andre ting. + at systemet er laget for renovering, og for bruk i nye boliger. jeg jobber som elektrikker til vanlig, og dette er systemet vi monterer og har best erfaring med, elko Pluss systemet sliter med at bryterene blir drålige etterhvert, og andre systemer blir for ofte for dyre...

Lykke til med prosjektet!
legger ved en link så kan du lese om alle mulighetene her :) Home xComfort (http://www.xcomfort.no/)

Jørgen ;)

raymagnu
01-08-2012, 10:40
Har hørt mye bra om xcomfort, men det er vel ikke bare billig det heller..? Er ikke denne styringsprotokollen vrien å få tak i, og hvordan er det med 2veis kommunikasjon?

TheKing
01-08-2012, 12:01
Slik foregår komunikasjonen via iphone, den er nok ikke billig nei...
http://www.sensio.no/sensioweb/images/sensio_com.png

MR.Chill
01-08-2012, 12:10
det som koster penger er jo det antall xcomfort enheter du vil ha, samt all den tiden du skal betale en programmerer og elektrikker for å sette opp dette for deg, bytter du ut eaton og xcomfort med en jbmedia og nexa og står for programmeringen selv har du allerede spart en stor sekk full av tusenlapper :D

sirant
01-08-2012, 13:27
Trenger man i ett x comfort system "kun" de to enhetene + koblingsmateriell? Brytere etc trenger kun 230v ikke styringskabler eller bus? Må jo være muligheter til å programmere selv. Jobber selv på elektriker firma, dog som tavlemontør. Usikker på om vi leverer komponenter, men finnes vel noe netthandel ett sted. Vurderer å pusse opp stua til sommeren, og kunne være artig å prøve da jeg allerede vil legge nytt skjult anlegg. Ser jo ikke ut som man trenger tusen ting i tavla, slik som med f eks knx

TheKing
01-08-2012, 15:55
i Xcomrfort har man piller som man legger i skjult bokser, disse trenger 230V, her er en dimmeraktualtor på 250W (fåes også i 125W utgaver, 500W enpol brudd og 2 pol.)
elhandel.no - Dimmeraktuator CDAU-01/02 40-250W (http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=44_96&products_id=4560616)

denne palserer man enten i eksisterende bryter boks som ligger skult ved renovering eller legger oppi spot kasser om man vil det. Da kan man sette bryteren hvor man vil hen, og man kan ha så mange brytere man vil.

Jeg selv har en pille til å styre tak lyset og en til alle lampettene langs vegge, disse styres med en dobbel bryter ved døren og en dobbel ved siden av soffan. De kan enten festes med dobbeltsidig tape eller skruer.

Når man skal programere så trenger man vanlighvis ikke programerings enheten, med mindre man vil ha det litt mer avangsert, slik som at når man trykker en gang på bryteren så går alt lyset til 50% og ved en dobbelt trykk går det opp til 100%, bruker man hurtig programeringen og dimmeraktemulareror trenger man bare holde inne knappene for at lyset skal bli sterkere eller svakere..

(Xcomfort sammarbeider via RF og hver enhet fungere som en repeater for de andre, stor fordel fremfor elko pluss)

det er uendlig muligheter som sagt med Xcomfort.. men man trenger ikke kjøpe alt på en gang, det går helt fint å bygge på underveis og ta litt etter litt. Det er en stor fordel med Xcomfort.

raymagnu
01-08-2012, 15:58
Det er jo helt uinteressant å betale en programmerer mangfoldige kroner i timen når jeg kan programmere selv, og da gjerne "bedre" enn han som tar betalt for det. Sier det slik basert på enkekte slike type programmeringer jeg har sett rundt omkring. Det er også helt uinteressant å betale for en sensio lisens når jeg er fornøyd med den appen jeg bruker til en mye lavere kostnad. Kanskje ikke så rart Norge ligger i steinalderen på dette når en tenker seg om, når en del (altså ikke alle) av aktørene mangler innsikt og interesse, og samtidig tar seg godt betalt for det.

MR.Chill
01-09-2012, 12:38
altså er ikke bare bare å programmere dette selv. Hvertfall ikke for den gjennomsnittlige forbrukeren så skjønner jo at man har noen som må gjøre dette for en.

Jeg har jo folk som kommer innom jobben på expert og skal sende en PS3 på service fordi den trenger en oppdatering av software, dette er såpass komplisert siden man trenger bare trykke på knappen X på kontrolleren. Så folk er relativt tafatte.

Sensio lisens vil jo gi deg mulighet for å styre dette fra hvor som helst i verden, og kan være greit med tanke på oppvarming av hjemmet mens man har vært borte etc, i tillegg vil det vel gi deg brukerstøtte om du skal ha noen problemer. Skjønner at dette er totalt bortkastet for styring av en liten leilighet som er mindre avansert og komplekst.

Men ja er enig at systemene er dyrt og at det går gjennom for mange ledd til sluttbrukeren. Burde vært gjort enklere og lettere :D

raymagnu
01-09-2012, 14:57
Ser absolutt poenget ditt der. :) Veldig klar over at det er slik og at det er behov for programmerere som gjør jobben for mannen i gata. Poenget mitt ligger vel litt i at bransjen i nok tilfeller gjør lite for å reklamere seg selv og derfor holder markedsbehovet litt tilbake. Snakker ikke om sensio i seg selv. Det jeg har sett mest av er Crestron, som er kremen av automasjon, og selv der er det noen som har lagt lite arbeid i en kostbar jobb, altså det er ikke lagt mye energi i å utnytte potensialet som bor i slike systemer. Det skal i min mening være litt wow-faktor involvert i en jobb man har lagt ut x antall tusenlapper i.
For min del ønsker jeg å gjøre mest mulig selv, rett og slett for stoltheten i det og derfor holder meg unna systemer med lukkede protokoller og dyre lisenser. Det jeg bruker har en relativ beskjeden lisens, og passer godt til DIY. :)

noman
01-09-2012, 15:03
Jeg hadde egentlig ingen planer med å skjule hifi-møblene, og hvis jeg har skjønt riktig så må jeg strekke kabel til alle disse og feste IR-mottagere på disse.. Jeg pusset opp ifjor og fikk installert downlights, så nå har jeg to brytere på den ene veggen. Disse vil også være overflødige, og jeg kan ikke heller ta disse ned.

Løsningen måtte jo være å kunne montere noe på innsiden av disse bryterne eller å bytte ut bryterne bare. Og det neste ville være å kjøpe en tv-benk som skjuler hifi-produktene.

Har sett mye på xComfort sine produkter, og hvis jeg skal gå for noe så blir det enten xComfort eller iRule på iPhone/ iPad med tilhørende utstyr fra iruleathome.

raymagnu
01-09-2012, 15:16
Å skjule utstyret er ikke nødvendig, men fordelen i et sånt system, enten vi snakker om Sensio, iRule eller andre slike systemer er at muligheten er tilstede. Det er anbefalt å bruke IR-øye, men kan bruke blaster og om man ikke vil ha synlige kabler og øyer på anlegget. RS232 og nettverkskontroll gir jo i mange tilfeller kjempemuligheter i forhold til styring om utstyret har det.

Når det kommer til lyskontroll skal det vel være mulig å bytte ut bryteren du har nå, med en fra f.eks X-comfort, Z-wave mm.. X-comfort er absolutt en av mulighetene jeg vurderer forutsatt at jeg kan få tilgang på styringsprotokollen.

noman
01-09-2012, 21:22
Forstår jeg dette riktig:

Jeg kan kjøpe en styringsenhet, f.eks. denne fra iTach Global Caché | IP2IR-P Specs (http://www.globalcache.com/products/itach/ip2ir-pspecs/)

Blastern fungerer som en fjernkontroll? Det vil si at den sender ut signalet som mottas av f.eks. tv´ens IR-mottager?

Men iRule sine systemer kan vel ikke styre lys? Da må det vel være IR-sendere på mottagere på disse og ikke RF som xComfort sine?

raymagnu
01-09-2012, 21:44
Det stemmer, du kan bruke blaster plassert i fri sikt til anlegget, eller bruke øye direkte på aparatet. Det går fint å bruke dobble og t.o.m tripple øyer.

Det er ingenting i veien for at irule kan styre x-comfort gjennom et nettverksgrensesnitt, det er vel det denne boxen fra eaton er..? Men du må ha tilgang på kodene, noe som skal være mulig, men litt kinkig å få tak i etter det jeg har hørt. Du burde absolutt ha det som et krav til den du hyrer inn for å innstalere systemet.

ablokhus
01-10-2012, 06:18
For enkel lysstyring slik som trådstarter har skissert så er det mulig å bruke X-10 for lysstyring med en IR/RF7243 som konverterer IR over til X-10 signal. Kodene for dette ligger også i iRule sin database.

Nå skal det sies at X-10 er ganske "gammelt" og sikkert den enkelste teknologien for smarthus uten 2-veis kommunikasjon, men det er i hvert fall enkelt å montere og meget rimelig til et mindre system.

raymagnu
01-10-2012, 08:56
X-10 var også noe jeg vurderte i mitt system, men ble anbefalt å holde meg unna og heller vurdere Z-wave. Når det er nevnt finnes det også X-10 RS232 grensesnitt, ville tro det er mer stabilt enn IR uten å ha prøvd noen av delene.

ablokhus
01-10-2012, 13:48
Har også blitt anbefalt z-wave over X-10, men ettersom jeg har X-10 systemet og det har fungert uten problemer med iRule. Men kunne vært interresant med erfaringer fra z-wave brukere selvsagt ettersom dette "skal være bedre".

raymagnu
01-10-2012, 17:51
Absolutt. Blir nok Z-wave på meg om alt faller seg sånn. Det har vel samme fordellen til X-10 med tanke på at det er en åpen standard som gir et større utvalg av produsenter.

MrTiger
02-08-2012, 07:46
Absolutt. Blir nok Z-wave på meg om alt faller seg sånn. Det har vel samme fordellen til X-10 med tanke på at det er en åpen standard som gir et større utvalg av produsenter.
Jeg holder også på og innstallere et Z-wave system nå:)
Fint og se at det er flere som har tatt det valget.
Når vi først snakker om z-wave, lurte jeg på om noen viste om en 2 polet veggbryter til z-wave?