PDA

Vis full versjon : Jakten på billig "High end" kaffe...

Sider : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Ak
09-26-2004, 23:29
Jeg er på utkikk etter en billig og bra automatisk kaffemaskin. Helst under 5k. Noen gode tips i jakten på "High end" kaffe (sitat Roffe ;)) ?
Elkjøp har en Kenwood til 3990,- just nu, men jeg mistenker den å være en billig kopi av et merke som heter Clatronics.

Det er denne http://www.matgleder.no/mg/public/openIndex/cm/view_MAL11.html?ARTICLE_ID=1022628285056 som står høyest i kurs just nå...

Noen andre tips? (Må ha kvern)

Scirocco
09-26-2004, 23:40
Hvorfor ikke bare kjøpe en presskanne til 200 kroner?

Ak
09-26-2004, 23:42

Fordi det ikke er det samme... Har presskanne. Samt at jeg vil ha en "alt i ett" maskin som lager superkaffe ;)

polkalizer
09-27-2004, 09:22
For de som liker god kaffe vil jeg absolutt anbefale en vakumkanne. Billig og bra. High end greier kan jeg lite om. Tror det blir veeeldig stort og dyrt før det er bra.

roffe
09-27-2004, 09:29
Fordi mens presskanne kan være bra, akkurat som enkelte kompaktanlegg, så er en skikkelig kaffemaskin som et godt sammensatt High End anlegg.

Presskanne lager rett og slett ikke High End kaffe. ;)

roffe
09-27-2004, 09:30
For de som liker god kaffe vil jeg absolutt anbefale en vakumkanne. Billig og bra. High end greier kan jeg lite om. Tror det blir veeeldig stort og dyrt før det er bra.
Vakumkanne? Hva er det?

polkalizer
09-27-2004, 09:40
Her blandet jeg kortene, jeg mente en mokkakanne, som funker etter samme prinsipp. Her er litt info fra et av disse hyggelige og svært pålitelige forbrukerprogrammene på tv:
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3754381.html

Står litt grei info her også: http://www.kaffe.no/ dersom du klikker på kaffetrakting-linken i høyre hjørne.

roffe
09-27-2004, 09:52
Mokkakanne gir ikke skikkelig crema... ;) Vi snakker High End kaffe, og da duger ikke en slapp mokkakanne (selv om jeg har drukket mye god kaffe fra mokkakanne). God er ikke det samme som perfekt... ;)

polkalizer
09-27-2004, 09:57
hehe. nei jeg er jo klar over det, nytter bare anledningen til å anbefale mokkakanne fremfor presskanne, som jeg synes er oppskrytt. Uansett denne testen her er vel grei?

http://www.kaffe.no/espressotest/291101/resultater.htm

Denne virket jo fet, men jeg har ihvertfall ikke budsjett til slikt (8.500,-).
http://www.kaffe.no/espressotest/291101/isomac_zaffiro.htm

Ak
09-27-2004, 10:00
Ser fet ut den der, men den mangler kvern, samt at prisen er litt drøy...

rayrod
09-27-2004, 10:41
Bare en ting som gjelder hvis du skal ha god kaffe. Ferskbrygger!

http://www.abra.no/Innlegg/index.php?level=2&xid=10

Koster nok mer enn 5k, men til gjendgjeld får du skikkelig kvalitet :D

roffe
09-27-2004, 10:49

Er ikke det der pulverbaserte automater for institusjoner og kontorer? Pulverbasert kaffe gir low end resultat, og har høy brukervennlighet som eneste fordel. Det er omtrent som å kjøpe en ghettoblaster med masse funksjonalitet etter min mening. :?

Smaken på drikken fra slike er sikkert grei, men kaffe smaker det ikke.

runar
09-27-2004, 10:54
hehe...utrolig hva folk gjør for god kaffe :D Selv er jeg heldig som har helproff kaffemaskin på jobben. Med kvern og trykkkammer for alt mulig rart av kaffe. Selv liker jeg kun svart kaffe, og kan liksågodt drikke brasero pulverkaffe :D

Men jeg skjønner at folk liker god kaffe da!

Ak
09-27-2004, 11:33
Selv liker jeg kun svart kaffe, og kan liksågodt drikke brasero pulverkaffe

Men en skikkelig kaffemaskin lage jo bedre sort kaffe enn noen annen metode også da :)
Pulverkaffe..... usjjj.... ;)

Rikky
09-27-2004, 11:37
Personlig synes jeg kaffe smaker dritt. Kommer sikkert til å like det når jeg blir gammel nok.. :D

Scirocco
09-27-2004, 11:43
Kaffe er slikt man drikker for å holde hodet oppe under forelesning.

Peakman
09-27-2004, 11:56
Kaffe er slikt man drikker for å holde hodet oppe under forelesning.

Der tar du feil. Det kalles Battery og minner om en dårlig fest.

keysersoze
09-27-2004, 13:14
faren til en kollega har en slik kaffemaskin til 25k. italiensk selvfølgelig. den veier 10-15kg og det er metall overalt. ikke én eneste del plastikk på den. skikkelig "chassis" :p

kan lage allverdens kaffe med den maskina. kaffemaskina har et eget "kremlager". man heller fløte opp i en skuff, tilsetter sukker m.v. og cappocinoen (vet ikke om jeg skrev det riktig) får fersk nylagd krem på seg.

det er high-end. :lol:

diskvask
09-27-2004, 14:58
Ødelegge kaffen med sukker og fløte? Nei å nei.

Takke seg til No nonsense-produkt som Moccamaster.

Zamot
09-27-2004, 14:59
Mor og far har en Siemens kaffe/espresso maskin. Nå drikker ikke jeg noe av det, men den skal visst være bra. Den kverner i hvert fall selv osv. Man må nesten ha datakortet for å bruke den men..
Nå veit jeg ikke hvor mye de betalte, men det var nok godt over 5K, men kanksje Siemens har noen rimeligere modeller også..

rayrod
09-27-2004, 15:24

Er ikke det der pulverbaserte automater for institusjoner og kontorer? Pulverbasert kaffe gir low end resultat, og har høy brukervennlighet som eneste fordel. Det er omtrent som å kjøpe en ghettoblaster med masse funksjonalitet etter min mening. :?

Smaken på drikken fra slike er sikkert grei, men kaffe smaker det ikke.

Pulverkaffe blir aldri det samme som ferskbrygger. I pulver må du kverne bønnene for i det hele tatt å få kaffe. Pulver utgår. Ferskbrygger er in :D

polkalizer
09-27-2004, 15:28
hæ? lager den kaffe uten å brenne og knuse bønnene først? Det kan da ikke bli særlig godt. En slags te kanskje?

Ak
09-27-2004, 16:01
Bønnene knuses selvsagt først :)

Har funnet en kandidat til...
http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/no_NO/-/ZWD/El_DisplayProductInformation-Start;sid=d3wB7E2bSoABzwzDbUvCDU-_TtsPePmHlzM=?ProductID=L6fD4QjoBbQAAADw8lTz%2eB7n &CatalogCategoryID=f6HD4QjoEpoAAAD07G8M%2eg%2eD&fi lename=productpage_text%2c%20producttype_text%2c%2 0prodtypes_vartypes_text#

roffe
09-27-2004, 17:15
Pulverkaffe blir aldri det samme som ferskbrygger. I pulver må du kverne bønnene for i det hele tatt å få kaffe. Pulver utgår. Ferskbrygger er in :D
Kan du forklare hvordan den "ferskbryggeren" fungerer? På meg virker det som et fancy markedsføringsnavn på en pulverbasert automat. Vi hadde noe som lignet fryktelig på dette der jeg jobbet før. Og "fryktelig" er ordet ... hvis det er kaffe man er ute etter. Han som solgte inn maskinen var jo hyggelig nok, han, og skrøt veldig. Men det var og ble en avansert pulvermaskin.

mg_martin
09-27-2004, 17:22
kaffe er kaffe.. bæsj smaker det uansett...

Ak
09-27-2004, 20:01

Kanskje du liker kaffe når du blir voksen :) Det er samme fenomenet med øl ;)

Men nå må dere komme med mange gode tips da folkens :)

Flageborg
09-27-2004, 20:20
Gorm's kaffemaskin er et High End kaffebryggeri :D

Ak
09-27-2004, 20:25
Gorm's kaffemaskin er et High End kaffebryggeri Very Happy
Ja, jeg vet det... Kanongod kaffe :D.. Det er etter det behovet for GOD kaffe har kommet ;)

mg_martin
09-27-2004, 20:34

Kanskje du liker kaffe når du blir voksen :) Det er samme fenomenet med øl ;)

det tror jeg aldri kommer til å skje.. er kjempe gla i øl, men kaffe blir jeg litt kvalm av.. har prøvd flere ganger... prøvde til og med å lære meg til å like det før konfen, men det funka så dårlig så jeg måtte bare gi opp...

men det jeg egentlig skulle si: Hvor mye koster maskinen til Gorm da?

Ak
09-27-2004, 20:37
Hvor mye koster maskinen til Gorm da?

ca 10k tror jeg.....

Gorm
09-27-2004, 21:09
Hvilken av dem? :lol: :lol:

Ak
09-27-2004, 21:10
vilken av dem?

Den integrerte på kjøkkenet :D

rayrod
09-27-2004, 21:15
Kan du forklare hvordan den "ferskbryggeren" fungerer? På meg virker det som et fancy markedsføringsnavn på en pulverbasert automat. Vi hadde noe som lignet fryktelig på dette der jeg jobbet før. Og "fryktelig" er ordet ... hvis det er kaffe man er ute etter. Han som solgte inn maskinen var jo hyggelig nok, han, og skrøt veldig. Men det var og ble en avansert pulvermaskin.

Hehe... Voldsom interesse for vår tids mest moderne gift, men okay jeg skal forklare hvordan en ferskbrygger fungerer.

Kan bruke vanlig kaffe som du får kjøpt i butikken, fersk vel og merke. IKKE kaffe bønne pulver greiene! Hell kaffen oppi i en beholder. Trykk på knappen. Kaffe pluss kokende varmt vann blir hellt oppi en bryggemekanisme som lager kaffen på ca 30 sek og filtrerer den for deretter og spyle kaffen ut i koppen, mens kaffegruten blir kasta oppi en søppeldunk.

Hvis du ikke har ferskbrygger har du pulverkaffe, såkallte "instant" maskiner som du "rører ut" pulveret i samme suppa som du drikker.

polkalizer
09-27-2004, 21:38
Den bruker altså vanlig filtermalt kaffe. Det blir vel det samme som kaffetrakter, bare at det går FORT? Kan du bruke finmalt kaffe også (type espresso)? Jeg er ikke helt solgt på den dingsen der. Sikkert godt til å være på jobben type ting, men kommer vel ikke opp mot skikkelig kaffebar.

ps. De som synes kaffe og melk er en uting bør ta en tur til det lille kaffekompaniet bak fløybanen neste gang de er i byen og kjøpe seg en cortado. nam! nam!

Ak
09-27-2004, 21:43
Hehe... Voldsom interesse for vår tids mest moderne gift

Kaffe er da tross allt ikke bare usunt da..:)

Hva med denne da ?

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13716082

Noen sa til meg at det blir noe søl når melken går igjennom maskinen ... Er dette tilfelle ? Ser jo fet ut den maskinen da :)

Gorm
09-27-2004, 22:59
Men på den maskinen går ikke melken gjennom maskinen. Det er ekstern beholder som er koblet rett på "dampmunnstykket". Ser ut til å være enkelt å holde rent det der.

Ak
09-27-2004, 23:44
Men på den maskinen går ikke melken gjennom maskinen. Det er ekstern beholder som er koblet rett på "dampmunnstykket". Ser ut til å være enkelt å holde rent det der.

Ahh...:D Kanskje den er tingen allikevel da :) Men jeg er litt skeptisk overfor QXL... Jeg har vel egentlig ikke noen rettigheter om jeg skulle bli lurt ?

chr
09-29-2004, 15:10
Har en kommersiell espresso maskin 'Reneka Techno', kjøpt direkte fra fabrikken i Frankrike (Reneka).
Kjøpte den i januar 2003, og er meget godt fornøyd. Kjøpte også en Mazzer Mini kvern i samme slengen; Reneka
hadde spesial pris på espresso maskin og kvern. Maskinen er knyttet direkte til vanntilførselen.
Kjøper kaffebønner (nitrogen pakket) i en butikk i Oslo. Kverner bønnene før jeg lager meg en kopp.
Drikker primært americano.
Fikk virkelig testet den i helgen da vi hadde bursdagselskap:
Det ble 17 kopper back-to-back (da er det en fordel å ha en kommersiell
maskin)
Nå skal jeg snart hjem å drikke gooood kaffe.

Alex F
09-29-2004, 15:27
Gorm: Dersom du er så kresen når det gjelder kaffe, hvordan kan du (som flyvertinne) da se "dine" flypassasjerer i øynene når du serverer dem pulverkaffe av verste sort ? Flykaffe smaker dynge, og dette kommer fra en person som tar til takke med Friele filtermalt kaffe laget på en kaffetrakter til kr 500.
:wink:

Scirocco
09-29-2004, 15:31
Grunnen til at kaffen på fly smaker dynge er vel fordi de klorer vannet?

jfinneru
09-29-2004, 17:00
braathens satte inn versting kaffemaskiner de, det var ikke pulver for å si det sånn. SAS bruker nescafé som smaker like elendig som all annen pulverkaffe

DrErling
09-29-2004, 19:48
Finnes det kaffemaskiner man kan styre med crestron?

:lol:

Gorm
09-29-2004, 20:35
Gorm: Dersom du er så kresen når det gjelder kaffe, hvordan kan du (som flyvertinne) da se "dine" flypassasjerer i øynene når du serverer dem pulverkaffe av verste sort ? Flykaffe smaker dynge, og dette kommer fra en person som tar til takke med Friele filtermalt kaffe laget på en kaffetrakter til kr 500.
:wink:

Vi i Braathens serverer faktisk Friele traktekaffe. Herman fløy 100 ganger mellom Bergen og Oslo for å smake frem rett blanding. Smaksløkene våre reagerer nemlig litt anderledes når trykker er 8000 fot (vanlig trykk cabin).
Våre kollegaer i SAS derimot.....................

Ak
09-30-2004, 01:23
Herman fløy 100 ganger mellom Bergen og Oslo for å smake frem rett blanding. Smaksløkene våre reagerer nemlig litt anderledes når trykker er 8000 fot (vanlig trykk cabin).

:shock: :lol:

Vel, flere gode tips..? Har ikke akkurat florert ;)

runar
10-01-2004, 09:53
Jeg syntes flykaffe smaker godt jeg!

Men vil også bare si at kaffe skal drikkes svart. Alt annet er grusomt.

Ak
10-01-2004, 12:35
Men vil også bare si at kaffe skal drikkes svart. Alt annet er grusomt.

Mye enig, men en Cappuchino innimellom er heller ikke å forakte :) Helle rikke Irish coffee ;)

Messel
12-06-2004, 15:14
Jeg håper også på flere gode tips i denne tråden. En skikkelig kaffemaskin har jeg egentlig sett etter i lange tider. Drikker kun svart kaffe, og vil ikke ha en maskin som lager "alt det andre" kaffegreiene :wink:

Helst ønsker jeg meg en miniversjon av en sånn som står på Shell-stasjonene rundt omkring. Med Evergood bønner som kvernes og tilsettes vann mens man venter. Den kaffen er god.

Messel

Ak
12-06-2004, 21:13
LEFDAL har i disse dager en helt kurant Delonghi maskin til 4k.. (Kan ses i kundeavisen) Jag var innom idag faktisk og kikket på den, men jeg er litt usikker på kvaliteten.. Foreløpig ser det ut til at det blir en Gaggia Syncrony Compact fra Tyskland.

runar
12-07-2004, 23:44
Helst ønsker jeg meg en miniversjon av en sånn som står på Shell-stasjonene rundt omkring. Med Evergood bønner som kvernes og tilsettes vann mens man venter. Den kaffen er god.

Jepp. Har tre slike på jobben min 8)

Rush
09-29-2005, 20:43
Denne kaffemaskinen koster 10.5 k i Norge, men når jeg søker på nettet finner jeg den i Tyskland for under 5k. Eneste problem er at det virker som de fleste internetthandlerne i Tyskland har begrensning på hvilket land de sender denne maskinen til. Norge er foreløpig ikke på noen av de listene jeg har sett.
Er det noen som har tips.
Denne er ranket som beste espressomaskin i en test nylig og hvis man kan spare 5 lapper på å ta den fra Tyskland begynner det å bli interessant.

Tips mottaes med takk.

tommy_sn
09-29-2005, 20:55
Nøyer meg med cola jeg.. :mrgreen:

Er ikke gammel nok til å drikke kaffe enda.. :rolleyes:

jozho
09-29-2005, 22:00
Etter å ha lest denne tråden... drit i nytt anlegg, jeg vil ha meg kaffemaskin.

Som ivrig leser av "M", tegneserien, som i de siste stripene har hatt et traumatisk kaffetrakter ulykke. Innser jeg at jeg har et alt for dårlig forhold til min 2-300 kroners BOSH kaffetrakter. Ikke det at den er dårlig, er faktisk mektig fornøyd i forhold til venner som har fancy- børsta stål traktere, men kaffen deres smaker aldri som min!

Dette kan ha med rensing, noe jeg er ganske flink til å gjøre.

Men screw den.. Kaffemaskin, med kvern og greier. Kan man gå rundt i butikker og prøvesmake? Ta med sine egne bønneblandinger og få en test?

wotg
09-29-2005, 22:32
alle sykkelfantaster drikker selvfølgelig http://www.chrisking.com/store/coffee_beer/coffee_beer_images/230W/organictin.jpg :)

RoKo
09-29-2005, 23:39
AK - jeg blir neimen ikke klok på HVA du egentlig er ute etter? Ei heller mange av dere andre...

Er det en kaffemaskin, eller er det en espressomaskin. Som du sikkert vet er det INGEN kombimaskin som duger når det er den totale smaksopplevelsen som skal pleies.

Jeg har hatt en rekke maskiner, alt i fra Moccamaster (ja, jeg begynte faktisk så høyt) til de mest avanserte kombimaskinene fra Siemens og andre liknende apparater.

Den som satser på slikt er egentlig ikke ute etter "kaffe", men heller god smaksrik espresso og drikker basert på dennes styrke og tilberedningsmetoder.

Nå har jeg for en lang stund stanset på manuelt utstyr. Dette fordi det er dette som gir MEG full kontroll på alle steg i prosessen. Og det er nettopp dette som er viktig for godt resultat.

Utstyret består av Rancilio Silvia manuell espressomaskin samt Rancilio Rocky kaffekvern. Kostnad ligger godt over 9K. MEN - det er jo selvsagt ikke BARE utstyret som avgjør god kaffe. Slikt manuelt utstyr genererer MASSE søl og løs kaffe, noe mange ikke "tillater". De får i så fall ta til takke med disse helautomatiske greiene. Prioritering er som alltid et gjennomgående stikkord.

Når man holder på slik er det som å tune et anlegg. Ny batch med kaffe krever at man fininnstiller kvern og vurderer hvor mye man skal presse kaffen i bajonetten. Også hvor lenge vannet skal presses igjennom denne. Også gjennom en kilos-pose kaffe må man være observant og evt. justere videre. At det går med 3-400 gr. kaffe bare til denne tuningen er intet ukjent fenomen. Kaffe er også ferskvare. Glem det som står på posene om holdbarhetstid. Denne er stort sett bare tull.

Men uansett; resultatet av alt dette er: MASSE moro, og vissheten om at det i hovdsak er DU som forårsaker den gode kaffen/espressoen.

So, my friend: Hva er DU egentlig ute etter? ;-)

Se også en omfattende test her:
http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017

antiloop
09-30-2005, 00:31
LEFDAL har i disse dager en helt kurant Delonghi maskin til 4k.. (Kan ses i kundeavisen) Jag var innom idag faktisk og kikket på den, men jeg er litt usikker på kvaliteten.. Foreløpig ser det ut til at det blir en Gaggia Syncrony Compact fra Tyskland.

Får man en test på slike maskiner før kjøp?

Tiger
09-30-2005, 07:42
Fint innlegg, RoKo. Det fikk meg til å tenke at jeg faktisk vil at noe i livet mitt skal være enkelt, som f.eks. å lage meg en kopp "god nok" kaffe. Alt jeg skal ta i må ikke være vitenskaplig. Tror derfor en kombimaskin hadde vært det rette for meg når kjøkkenet skal pusses opp.

RoKo
09-30-2005, 07:46
Joda, Tiger. Du har sikkert rett i at en slik maskin er mer enn god nok for de fleste.

Når du i tillegg skal vise frem hjemmekinoen, samtidig som du skal lage kaffe til gjengen, blir det neimen ikke lett å gjøre begge deler - samtidig - med manuelt opplegg.

Men, når du er "godt vant", er det (nesten) ikke mulig å gå tilbake til en slik maskin. Hos oss står den bare der, og det er sporadiske ganger den blir benyttet.
"Manual labour" er "regelen" hos oss... ;-)

Tiger
09-30-2005, 07:48
Neste annonsekategori blir vel "Kaffemaskiner ø. kjøpt / selges" under AVtorget :lol:

RoKo
09-30-2005, 07:50
Ja, jeg har jo noen til denne seksjonen..... :razz:

ask4me2
09-30-2005, 08:36
Hvordan er det, må man bruke skjermet high-end strømforsynings kabel hvis kaffemaskinen er av en viss kvalitet, og hva med vann kvalitet? Noen som har gjennomført en ABX blindtest?? ;-)

RoKo
09-30-2005, 08:40
Filtrert vann er en selvsagt ting. Det vet jo alle som lager god kaffe. Du merker faktisk stor forskjell, om enn ikke så mye på en kraftig espresso. Men smaken blir mye renere og balansert når klor er borte.

Det skader sikkert ikke (om enn bare for en selv) å benytte skjermet High-End kabel heller... :mrgreen:

Men det er klart - man har jo masse ekstrautstyr i tillegg til selve maskinene. Forskjellige bajonetter og filtre i ulike størrelser, dunkekasse, tamper i flere utforminger, tampematte av rågummi osv......

Scirocco
09-30-2005, 11:08
Filtrert vann? Mener du et filter du installerer på selve kranen? Det er en kjennsgjerning at disse øker antall bakterier i vannet i så stor grad at det gjør vannet udrikkelig. Dessuten er kvaliteten på springvann i Norge veldig bra og faktisk bedre enn det vannet vi kjøper på flasker.

RoKo
09-30-2005, 11:13
Nei, det dreier seg om filtrering som skjer ved behov. Den kannetypen du får kjøpt. Tar vel omlag 1¼ liter. Friskt vann er svært viktig!

Og nei - kvaliteten føles nok OK ut, men vannet i krana inneholder likevel masse som ikke er godt i verken te eller kaffe. Derfor bør (må) det filtreres.

torgeir
09-30-2005, 11:26
For en knalltråd.

Hadde seriøst ikke trodd det var så mange ildsjeler for kaffe her. Jeg for min del er ute etter det perfekte minikjøleskapet som ikke bråker:) (til øl ja selvsagt)

Skal dog være enig i at når en får servert eller lager seg en knallkaffe av ferske bønner så er det lite som kan slå det. Og det er vel rundt da at en kan begynne og avskrive pulverkaffe som kaffe egentlig:)

Ang. skjermede kabler og filtrert vann..
Hva med dempeputer / spikes. Kanskje det er urealisert potensiale der? :D

RoKo
09-30-2005, 11:28
...Hva med dempeputer / spikes. Kanskje det er urealisert potensiale der? :DKonge! Den kommentaren kjøper jeg! :grin:

Cellv14
09-30-2005, 12:14
God kaffe er de gule posene på rema og en normal kaffetrakter. Det enkleste er ofte best!

RoKo
09-30-2005, 12:17
Ofte, ja - men ikke innen kaffe.

Ak
09-30-2005, 12:23
AK - jeg blir neimen ikke klok på HVA du egentlig er ute etter? Ei heller mange av dere andre...

En maskin som lager kjapt og enkelt.. OG GODT :) Jeg er også klar over at allt manuelt er det beste, men det er ikke aktuelt. Det SKAL være automatisk.
Jeg har forøvrig bestemt meg for lenge siden.. Det blir en Gaggia Syncrony Compact Digital. En kompis har denne, og jeg er mektig imponert. (Selv om det viktigste leddet er å finne gode bønner) Jeg drikker mest americano.

eyvind
09-30-2005, 12:25
Livet er for kort til å drikke dårlig kaffe. Her på jobb har vi 20liters beholdere, kaffen blir ekstra god hvis den får stå et par timer, gjerne med bare et par liter igjen. 7% eddik er vann i forhold.

Lapavoni
09-30-2005, 13:21
Jeg er på utkikk etter en billig og bra automatisk kaffemaskin. Helst under 5k. Noen gode tips i jakten på "High end" kaffe (sitat Roffe ;)) ?
Elkjøp har en Kenwood til 3990,- just nu, men jeg mistenker den å være en billig kopi av et merke som heter Clatronics.

Det er denne http://www.matgleder.no/mg/public/openIndex/cm/view_MAL11.html?ARTICLE_ID=1022628285056 som står høyest i kurs just nå...

Jeg kan love deg at etter kort tid så vil du angre på at du kjøpte en billig maskin. Du vil også etter en kort tid angre på at du kjøpte en automatisk maskin. Etter en kort stund så vil du ønske deg en halvautomatisk maskin slik at du kan styre litt av prosessen selv. Billige maskiner gir som regel middels god kaffe. Riktig temperatur og trykk er hyperviktig for at det skal bli god kaffe.

Det kan virke som om espressomaskiner er sykt dyrt, men i kaffeverden er det som i hifiverden: Det finnes ikke high end til en billig penge. :)

Jeg anbefaler espressomaskinen Rancilio Silva med tilhørende kvern Rancilio Rocky. Hvis du er mer av rørforsterkertypen så kan jeg jo anbefale en La Pavoni Professional :grin:

langbein
09-30-2005, 14:17
Har brukt og slitt ut mange kaffemaskiner jeg, både med og uten bayonett. nå har jeg en Saeco incanto digital til 10K som lager kjempebra kaffe, og blir aldri tom for steam, men den er til reperasjon omtrent annenhver mnd. GoD kaffe, med jalla plastik innvendig(forøvrig samme innmaten som sitter i miele sine innbygninsbryggere).
Ønsker meg en Faema med dobbel bayonett, når jeg blir rik en gang.
Etter min mening er det faema og brasilia som lager de beste maskinene.

Men dere glemer jo det viktigste, selve bønnene. De er viktige de. hjelper ikke hvor bra kaffemaskin du har vist du kjøper espressobønner fra rimi eller coop....

Grevling
09-30-2005, 14:33
Arig diskusjon :-)

Er enig med RoKo i at det er vankelig å få tak i hva folk egntlig mener. En espresso maskin lager vel tross alt ikke kaffe, men espresso (og evt. espressobaserte drikker som for eks. americano).

For min del er det presskanne som gjelder for vanlig kaffebrygging. Rent vann, rent utstyr, ferske hele bønner som jeg kverner selv (her er det rom for perfeksjonisme) umiddelbart før brygging. Var noen som sa at en ikke kunne få high end kaffe av en presskanne tidligere i tråden. Det er løgn.

Som med hifi utstyr viser jo denne tråden at det er subjektive oppfatninger som råder også innen kaffebrygging.

G

sespnes
09-30-2005, 14:40
inviterer du på kaffe da Ak ? :)

(tips : kaffefuglen.no , daglig leder der Einar Holte vant norgesmesterskap i barista greier, han er igjen opplært av verdensmesteren, mulig han har gode tips :)

Ak
09-30-2005, 14:43
Jeg inviterer gjerne på kaffe jeg, når maskinen er i hus.. Det kan dog ta litt tid da det er andre ting som trenger penger først..:)

Ang kvalitet på kaffe. Jeg er ikke enig i at helautomatiske ikke lager god kaffe. Gaggia maskinen jeg har brukt endel hos en kompis lager fenomenal kaffe ihvertfall..

Rush
10-01-2005, 12:51
En maskin som lager kjapt og enkelt.. OG GODT :) Jeg er også klar over at allt manuelt er det beste, men det er ikke aktuelt. Det SKAL være automatisk.
Jeg har forøvrig bestemt meg for lenge siden.. Det blir en Gaggia Syncrony Compact Digital. En kompis har denne, og jeg er mektig imponert. (Selv om det viktigste leddet er å finne gode bønner) Jeg drikker mest americano.

AK, jeg skal kjøpe denne og har sett den til 540 Euro i Tyskland, eneste problem er at ingen av disse selger til Norge ( Halv pris i forhold til Norge )
Du har ikke noen tips hvorvidt det er mulig å kjøpe denne fra Tyskland ?

RoKo
10-01-2005, 13:53
Kaffefuglen, med Einar Holthe, er svært dyktige. Men det er selvsagt ikke alltid han og hans beste ansatte er på jobb, og da kan det halte litt...

Ikke verdens beste priser på kaffebønner der, men vi holder oss til "fuglen" grunnet ekstremt kort vei fra vårt kontor.

Stemning og varekunnskap er også svært godt dekket hos dem.

Se artikkel vi har skrevet om Kaffefuglen:
http://www.aperitif.no/index.db2?id=64326

R.

pnerbye
10-01-2005, 14:16
...ferske hele bønner som jeg kverner selv (her er det rom for perfeksjonisme) umiddelbart før brygging. ...

Jeg heller også til teorien om at råvarene er MYE viktigere enn utstyret en brygger på. Tror Kjusern kjører raævva av meg i utforbakken på miniski selv om jeg så har de dyreste utforskiene.

Når det er sagt er det viktigere når kaffebønnene er brent enn når de blir kvernet. Skulle ønske jeg visste mere om hjemmebrenning av kaffe, for det skal visst være fenemenalt!! Og hvor skal jeg få tak i ubrente kaffebønner??

RoKo
10-01-2005, 14:19
Temperato i Oslo har råbønner. Du finner dem på www.temperato.no

De har også et stort utvalg maskiner og tilbehør, samt diskusjonsform på sine nettsider.

Jeg kjøper mine bønner der, riktig nok ferdig brente, men Ottolina-kaffen de selger er råbra!

Du finner garantert din favoritt, dersom det er espressobønner du er ute etter.

pnerbye
10-01-2005, 14:23
Temperato i Oslo har råbønner. Du finner dem på www.temperato.no

De har også et stort utvalg maskiner og tilbehør, samt diskusjonsform på sine nettsider.

Jeg kjøper mine bønner der, riktig nok ferdig brente, men Ottolina-kaffen de selger er råbra!

Du finner garantert din favoritt, dersom det er espressobønner du er ute etter.

Genialt! :D

Men jeg bør kanskje først som sist innse mine begrensede kunnskaper om emnet og heller lete etter et sted som selger nybrent kaffe. De selger kanskje det også? Espresso er digg, men det er vanlig svart kaffe også.

RoKo
10-01-2005, 14:38
Jeg har forsøkt deres forskjellige bønner også til ren kaffebrygging, men de er ikke helt 100%.

Til en kaffemaskin /-trakter er Ottolina Classica (147,-) samt Buongiorno (132,-) meget bra. Du må imidlertid finne en etter din egen preferanse. Fortissima (141,-) kan også fungere, men som sagt...
(utsalgspriser pr. kg.)

Temperato har for enkelte av disse kaffetypene fått fabrikken til å redusere luftetiden før kaffen pakkes og shippes. Det gir seg utslag i mye mer smaksrik kaffe.

De satser også på shipping av små, men hyppige, partier av kaffe til lager. Det sikrer stort sett fersk kaffe til en hver tid.

Dobermann
10-01-2005, 14:58
Det går vel an å bestille fra Amazone. (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0000BY7RL/reviewcentrec-21) Jeg er selv på jakt etter en lignende maskin.

RoKo
10-01-2005, 15:01
Tull og tøys - de sender ikke annet enn CD og DVD (+ VHS) til Norge.

Dobermann
10-01-2005, 15:05
Noen som har inntatt for mye kaffe i dag huh :)

Zyon
10-01-2005, 16:23
Takk for den folkens! :evil: Nå har AVforum nok en gang kostet meg surt oppsparte penger. Jeg har lenge likt kaffe, men har ikke tenkt noe særlig over utstyret som brukes, men etter å ha lest denne tråden fløy 1300 kroner ut av pengeboka til en ny Moccamaster... Så igjen, takk for at dere blakker meg fullstendig :?

edit: kaffen var foresten meget god :wink:

ansoere
10-01-2005, 16:52
Denne tråden er nok et bevis på at man ikke nødvendigvis er HELT innsnevret grunnet sin nærmest "religiøse" tilnærming til lyd og bilde.
Er selv i besittelse av en Siemens Porshedesign kaffetrakter, som gjør en hederlig jobb med vanlig kaffe.
Har foreløpig, av økonomiske grunner, slått meg til ro med en KRUPS manuell maskin til ekspresso. Kverner bønnene på tilsvarende manuell kvern.
Får bra krema.
Leser av tråden at jeg har mye å hente på TWEAKS, så her er slagplanen:

1. Finne en fjellkilde med rent vann.
2. Koble maskinen til Monster HTS5100 signature.
3. Maskinen på spikes.
4. Egenprodusere melk til skimming, etter prinsippet -rett fra kua.
5. Starte import av sukkerrør for produksjon av brunt sukker.

Forhåpentligvis ender jeg opp med en meget bra cappuchino ;-)

Ingen skal si vi ikke har humor på AVforumet :-)

jerk
10-01-2005, 17:15
Nordmenn har forskrudde meninger om hva som er god kaffe. "posekaffe" og billigst mulig trakter er ikke det som skal til for å produsere bra kaffe.

De fleste her inne skjønner verdien av å investere i skikkelig utstyr, kaffeverden er ingen unntak!! Men forskjellen fra hifiverdenen og kaffeverdenen er at i kaffeverdenen så må man i tillegg ha litt kunnskap og forståelse for hva som gjør kaffe bra, og ha et bra håndlag med kaffe.

Hvis noen her inne har spørsmål angående kaffe eller kaffeutstyr så ikke nøl med å spørre. Har selv havna på kaffevogna, etter at jeg investerte over 10 000 kroner i espressomaskin og espressokvern. Du verden så god espresso det blir, etter ett år med intensiv trening og prøving og læring!

Til de som ønsker den klart beste kaffen: kjøp en dugelig kaffekvern (ca 1000kr og oppover), FERSK kaffe (ikke løsvekt-bønner hos Meny eller hos den lokale kaffepusher`n, men hos kaffenerdene). Fersk kaffe er kaffe som er brent maks tre uker fra dato og oppbevart etter nøye innpakninger (nitrogenpakket med enveisventil osv), og en presskanne! (200kr for en kilo kaffe er ikke dyrt, bare godt!! Ta deg råd).

Vil man ha espresso; glem det! Med mindre man er villig til å investere i det som en hobby. krups er ikke en espresso-maskin, det er ingenting annet på Elkjøp heller. Moccakanne er et greit alternativ for den som vil gjøre det billig og greit, men dette blir ikke espresso, men mocca.

Vil man ha kaffetrakter så er det faktisk ingen vei uten moccamaster, som er èn av to godkjente kaffetraktere i Norge med den anerkjente "golden-cup" godkjenningen. Også her er fersk kaffe essensielt for opplevelsen.

RoKo
10-01-2005, 17:22
Jerk oppsummerer dette svært konsist og godt. Intet mer å tillegge.

Skal man få god og (nær) konsekvent god kaffe, er nitidighet og masse tid investert et essensielt must.

Du må heller ikke inbille deg for lenge at pose til 10 kroner samt en av Philips' enkle traktere er svaret. Det er ikke for ingenting at vi betaler 200-300 kroner kiloet for bønnene.

OG; jo finere du skal male kaffen (altså til espresso) - jo bedre (og dyrere) må utstyret være.

Les ALLTID mange tester før du handler utstyr. Da finner du frem til akkurat det som passer ditt behov.

jerk
10-01-2005, 17:25
Som RoKo har jeg Rancilio Silvia og Rancilio Rocky jeg også.. er nok blant de mest solgte "entusiast"-maskinene, og gir vanvittig value for money. Men krever litt trening og innsats før man har bra resultater.

Skal man ha det bra, så blir det jo avansert. Om noen er velsignet med å bo i Oslo.. dra på Stockfleths (Oslo City, og ellers rundtom) og bestill en dobbel espresso om man er glad i sterk kaffe. DET er smaksopplevelse det...

Zyon
10-01-2005, 18:20
Til en kaffemaskin /-trakter er Ottolina Classica (147,-) samt Buongiorno (132,-) meget bra.

3 kjappe :wink: :

På Temperato.no står det at dette er espressobønner. Kan allikevel brukes til vanlig kaffe?
Hvor finner man manuelle kaffekverner som ikke koster skjorta?
Hvilke filtre bruker dere til vanlig kaffetraktere? Jeg har opplevd at enkelte filtre legger til en utrolig vond bismak, men husker ikke hvilke merker som er bra...

RoKo
10-01-2005, 18:21
Det er tre filtermerker du bør/kan benytte: Melitta, Melitta og Melitta!
:grin:

Zyon
10-01-2005, 18:24
Hehe, klarere svar kan jeg vel ikke få ;)

Men har du svar på de to andre spm mine også? :)

Ak
10-02-2005, 02:04
Du har ikke noen tips hvorvidt det er mulig å kjøpe denne fra Tyskland ?

Desverre.... Fant en butikk i Sveits som sendte, men det var litt dyrere.. Samtidig har jeg glemt hvilken det var :???:

Er selv i besittelse av en Siemens Porshedesign kaffetrakter, som gjør en hederlig jobb med vanlig kaffe.
Har foreløpig, av økonomiske grunner, slått meg til ro med en KRUPS manuell maskin til ekspresso. Kverner bønnene på tilsvarende manuell kvern.
Får bra krema.

Du kan vel bare stikke bort til broder'n du, så får du helautomatisk kaffe :)

RoKo
10-02-2005, 04:41
Hehe, klarere svar kan jeg vel ikke få ;)

Men har du svar på de to andre spm mine også? :)De nevnte bønner kan gå til ordinær kaffe, men er for de fleste kanskje for robust og brent. Dog verdt å prøve, for prisen er jo ganske uslåelig, og bønnene er av prima kvalitet.

Temperato har også en kvern til rundt 1000-lappen, fra Solis. Den er god til ordinær kaffe, men selvsagt ikke til espresso. Da blir malingsgraden for unøyaktig. Samme gjelder modellen fra Krups. Den koster ordinært rundt 1200, men du får den rimeligere (ned mot ca. 700) på bla. Smart Club, og noen ganger i Jernia-kjeden. Den heter Krups GVX1 eller -2 (metall-front). Let litt rundt på nettet etter betegnelsen.

Til Moccamaster kan du meget vel oppnå suksess med ferdigmalt Löfbergs eller Gevalia, altså svensk kaffe. Da de rikere variantene. Ellers er det bare å forsøke seg frem.

Og det er ikke kaffe som nå får meg til å skrive dette nær klokka fem om morgenen - det er det vår nye hund som gjør... :-? Gjesp...

ansoere
10-02-2005, 19:29
Du kan vel bare stikke bort til broder'n du, så får du helautomatisk kaffe :)

Har gått med mange kopper kaffe der ja.
Er litt av en "freeloader" sånn sett.

Og kaffen er god. Når man husker å nyte den.

:-)

Tiger
10-02-2005, 19:33
Vi som bare har Moccamaster tør snart ikke invitere dere kaffenytere på en kopp :lol:

eyvind
10-03-2005, 23:27
Ser ut til at moccamasteren må få seg en ny venn. Er Gaggia GA-60 (http://www.imarked.no/detail.jsp?PRODUCT.ID=742&PRODUCTGROUP.ID=5) noe å satse på. Ser at den har vunnet tester både hos VG og TV2 hjelper deg, og det er jo ikke til å kimse av.

Dobermann
10-04-2005, 00:13
Ser ut til at moccamasteren må få seg en ny venn. Er Gaggia GA-60 (http://www.imarked.no/detail.jsp?PRODUCT.ID=742&PRODUCTGROUP.ID=5) noe å satse på. Ser at den har vunnet tester både hos VG og TV2 hjelper deg, og det er jo ikke til å kimse av.

Jeg håper dette var en spøk Eyvind :) VG er ikke akkurat kjent for å ha de mest dyptgående journalistene.

Thomaso
10-04-2005, 00:39
Takk for den folkens! :evil: Nå har AVforum nok en gang kostet meg surt oppsparte penger. Jeg har lenge likt kaffe, men har ikke tenkt noe særlig over utstyret som brukes, men etter å ha lest denne tråden fløy 1300 kroner ut av pengeboka til en ny Moccamaster... Så igjen, takk for at dere blakker meg fullstendig:?

HEHE denne tråden og dagens Obs!reklame klarte å lure meg gitt..Moccamaster KBC741 Polished Silver står nå på kjøkkenbenken, god og varm etter første trakting :grin: Gode saker, så nå blir vel neste en kaffekvern og noen ferske kaffebønner. Noen som har gode tips angående kvern eller gode mørkbrente bønner?

langbein
10-04-2005, 09:28

Jeg har vært eier av en sånn, og var vel mer mellomfornøyd, kjøpte den i Italia for halve prisen (gjelder nesten alle Espressomaskiner). Maskinen varte i ett år, men det kommer selvsagt på hvor mye du bruker den (jeg bruker mine MYE..). Kaffen den lager er god, men ikke noe mere. Den ekstraherer kaffen litt for fort. Om du blir fornøyd kommer ann på hvilke krav du har og hvor "cafe`patzo" du er..

Thlian
10-04-2005, 09:33
http://www.miele.no/_upl/bilder/cva_2660.jpg

DESIGN
Øvre og nedre panel i maskinfarge,
innvendig område sort,
Displayer og funksjonsvelgere sentrert på
øvre panel
Belysning på betjeningsområdet (LED)
MASKINTYPE
Fleksibel anvendelse som innbyggingsmaskin i et
60 cm bredt over-, høy- eller påbyggingsskap
Flere plasseringsmuligheter se ”Ekstrautstyr”
MASKINDØR
Dørhengsling til venstre (kan ikke byttes om)
Skjult dørhåndtak
BETJENINGSKOMFORT
Betjening ved hjelp av to funksjonsvelgere med
dreie- og trykkefunksjon
Forklaring av funksjonene med symboler og klartekst
To grafikk-displayer hvor du kan velge mellom 15 språk
Tilsetting av 20 kaffekapsler med inntil fem
forskjellige smaksvariasjoner
Fire porsjonsstørrelser:
Espresso, kaffe, dobbel espresso, dobbel kaffe
Programmering av nødvendig vannmengde
per kopp og av individuelle nyterprofiler
Komfortabel tilberedning av cappucino og varmtvann
Innstilling av inn- og utkoblingstider
Automatisk skylle- og rengjøringsprogram
Innstilling av vannhardet
UTSTYR
Uttagbart kapselmagasin for tildeling av inntil
20 Nespresso-kapsler
To gjennomstrømningsvarmere i rustfritt stål for perfekt bryggetemperatur
Vanntank med en kapasitet på 1,5 liter
Kapselbeholder for inntil 25 brukte kapsler
Optisk grensesnitt for elektroniske Updates
KONTROLLHENVISNINGER
Etterfyllingsmeldinger for kapsler og friskt vann
Henvisninger for tømming av kapselbeholder og restvannsbeholder
SIKKERHET
Henvisninger til avkalkingsprogrammet
Gjennomstrømningsvarmer med temperaturbegrenser
Sperremekanisme som kan innstilles
MEDFØLGENDE TILBEHØR
Cappucinatore CVC 26
40 Nespresso-kapsler
To espressokopper med skåler
To cappucinokopper med skåler
Avkalkingsmiddel og rengjøringsmiddel

Koster sikkert 20 raske men det har vel AK råa med ;)

Thlian
10-04-2005, 09:41
Her et par mer seriøse forslag:
http://www.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_C250__N_C250_432_1_no_no.html 3990,-
http://www.nespresso.com/precom/sima/nimg/machines/popup/n_c250_432_1_xl1.jpg

http://www.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_D290__N_C290_A_1_no_no.html 4990,-
http://www.nespresso.com/precom/sima/nimg/machines/popup/n_c290_a_1_xl1.jpg

langbein
10-04-2005, 11:42
Nespresso lager ikke så verst kaffe de, men problemmet her er at du blir rimelig låst med hva du kan bruke av kaffe (og mye av den er veldig god, spesielt den som er 100% Arabica). La oss si at hver kapsel koster 3kr, da nærmer du deg en kaffepris på 500kr kiloen...!

jonkis
01-24-2006, 21:29
Dette med kapsler (eller pods) med kaffe - Ala Nespresso, er jo forholdsvis nytt på markedet.

Har nylig hørt at det er flere leverandører av disse...
Altså mulig å få tak i "uoriginale" kapsler.

Noen som aner hvor dette er mulig å fremskaffe?

Skal vistnok finnes i kaffesjokk, americano etc.

friskies
03-08-2006, 22:22
Som sagt er Rancilio Silva En utmerket maskin i lav prisklasse og anbefales av alle. Det er vel bare proff/semiproff-maskiner som har integrert kvern OG lager god kaffe, men da er prisen deretter også. Elkjøp er nok ikke rette plassen å kjøpe slikt. Dere kan glo litt på http://www.coffeegeek.com/ der finner dere info om "high-end" bryggere og det alt annet:)

jerk
03-14-2006, 12:58
Og for all del.. forbrukerrapportens testing av kaffemaskiner (for en stund tilbake) er helt forferdelig. Den er så grunnleggende feil at det er hårreisende. Og den kaffeeksperten som er intervjuet i sammenheng med testen har overhodet INGEN sammenheng med testen. Han var helt forferdet selv når han så resultatene og ba eksplisitt om at det måtte komme tydelig fram at han ikke sto inne for resultatene.
Denne testen henger oppe ved alle Nespresso-utsalg.

Og bare for å avlive myten med en gang: Nespresso-maskinene lager forferdelig espresso. Det eneste som er praktisk med maskinen er at de er veldig lette å bruke, men hva hjelper det når resultatet er håpløst.

RoKo
03-14-2006, 13:06
Ja, men espressomaskin-testen fra Norsk Kaffeinformasjon i år er vesentlig bedre.

Dog oppdaget jeg gravenrende feil i testens konklusjoner. De hadde utropt feil maskin som testens vinner. Derfor måtte jeg snakke med Ann-Helen i Norsk Kaffeinformasjon og forklare henne feilen. Hun ble litt stum og måtte etter hvert innrømme at de ganske riktig hadde oppsummert feil. Derfor var vår artikkel om testen den eneste på nett med de korrekte resultater (http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017).

Som du skriver - Eirik Sand Johnsen likte slett ikke hvordan testen ble fremlagt. Testen er egentlig tysk (tror jeg).

Ak
03-14-2006, 13:21
Nespresso er et interessant konsept, men det sier seg nesten selv at det ikke blir like bra som en "fullblods" epsressomaskin.
Hadde det ikke vært for alle regningene i det siste hadde jeg hatt en maskin nå....

cybervision_
03-14-2006, 13:26
Jeg ble gala kaffitørst nå... tror jeg slenger på ei kanne....

madsaa
03-14-2006, 21:36
Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen. Om du vil ha en espressomaskin, må du nok en del høyere enn 5K for en god automatisk. Og for all del, styr langt unna elkjøp/lefdal o.l.! Ikke mye å skryte av...

santa claus
03-14-2006, 21:43
Ute på jobb har vi kaffimaskiner til 150000 som man kalibrerer vha pc...

Allikevel blir ikke kaffien nevneverdig god... Tjoho!!

Ak
03-15-2006, 00:09
En kompis av meg har en Gaggia Compact Digital, og den lager meget god kaffe. Den er også helautomatisk...!

Kaffekopp
03-15-2006, 00:34
Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen.

Mener du virkelig det? Jeg kjøpte en liten presskanne som skulle være bra til 350kr el noe. Har prøvd med litt forskjellig fersk brent, nymalt kaffe og vanlig Ali osv fra dagligvaren. Synes det hele blir tynn og lite smakfull kaffe. Dermed endte jeg opp med Moccamaster isteden, det funker mye bedre, synes jeg.

Var nettopp innom den lokale te og kaffe sjappa og kjøpte med meg fersk brent og nykvernet "Fransk Espresso". Denne fikk jeg selvsagt kvernet opp som filtermalt. Utrolig kraftig og rund smak, akuratt som jeg liker det.

Jeg kommer garantert til å kjøpe meg en skikkelig espressomaskin etterhvert jeg også, men i første rekke av investeringer kommer nok hifien ;) God Natt!

roffe
03-15-2006, 09:51
Jeg kjøper mørkbrent kaffe kvernet spesielt for presskanne i Sverige. Ingen som har klaget over svak kaffe hjemme hos meg, ihvertfall. (En måleskje per kopp. Oppi med nykokt vann fra vannkokeren. På med stempelet som jeg beveger en gang halvveis ned og trekker opp igjen til vannflaten for å fordele kaffen litt i vannet. Timer på 3-4 minutter. Pipipip. Stempelet i bunn og voila! Ferdig kaffe.)

Klart jeg gjerne skulle hatt espressomaskin, men jeg drikker så mye kaffe på jobb at kaffedrikkingen hjemme gjerne begrenses til helgene, og da synes jeg ikke det forsvarer investeringen... Og for meg er presskanne et godt alternativ så lenge kaffen er brent og kvernet på riktig måte. Det blir en helt annen type kaffe, men den er svært god, mener nå jeg.

nutts
03-15-2006, 10:07
Jeg kjøpte meg en Esspresso og Capuchino maskin her i høst.

Du kan se bilde av den på min hjemmkino presentasjon

Det er en Krups, den tilbreder kaffe både med hele bønner og malt kaffe hvis man ønsker det. Alt skjer automatisk, den skummer også opp melk, varmt Te vann osv. Du kan justere styrken på kaffen, justere mengde kaffe og hvor mye den skal male bønner osv.
Helautomatisk rens og vedlikehold.
Har alt jeg trenger iværtfall, og den lager god Kaffe.
Jeg var ikke kaffe drikker før jeg kjøpte denne :razz:

tols1
03-15-2006, 10:17
Er helt enig med Madsaa og roffe, og prisen på presskannen er uvesentlig. Hjemme har vi en 12 år gammel Bodum som kostet 499,- (mye billigere nå riktignok...), på jobben bruker vi en fra Ikea, begge fungerer utmerket. Men dosering er viktig, for lite kaffe gir tynt og smakløst sølevann.

Men hjemme bruker vi også en annen løsning som vi synes fungerer utmerket. Vi kjøper kun hele bønner og maler på en Gaggia MDF kvern. Malingsgraden justeres til litt grovere enn espresso men finere enn filter. Putter dette opp i bajonetten til en rimelig Krups maskin (en sånn kombisak med trakter og "espresso" i ett. Espresson blir grusom, og melkeskummet blir helt feil, ikke å anbefale hvis du skal ha espressomaskin), doserer til en dobbel espresso, stamper kaffen godt og kjører til én vanlig kaffekopp. Kaffen blir kjempegod, fyldig og fin og med herlig crema på toppen. En kopp om morran holder til langt på dag pga. fylde og lang ettersmak. Vi har forsøkt Ikea-bønner pga. lav pris, men de er ikke gode, vi holder oss som regel til Java Mocca eller Blå Java fra kaffesjappa. Vi bor på landet, så vi sørger for å bunkre opp når vi er i byen, og legger mesteparten i fryseren. Vi har brukt denne løsningen i 5 år og sannsynligvis laget nærmere 5000 kopper kaffe, i snitt 3 kopper pr. dag.

Når det gjelder kvern, så henger jeg meg på anbefalingen tidligere i tråden. Lukten av nymalt kaffe er ubetalelig :-), og det går du til en viss grad glipp av hvis du velger en "kafferobot". Dessuten synes jeg tilberedningen er litt av gleden.

madsaa
03-15-2006, 14:06
Mener du virkelig det? Jeg kjøpte en liten presskanne som skulle være bra til 350kr el noe. Har prøvd med litt forskjellig fersk brent, nymalt kaffe og vanlig Ali osv fra dagligvaren. Synes det hele blir tynn og lite smakfull kaffe.

Grunnen til dette er nok enten feil kaffe eller dosering, eller kanskje at du lar kaffen trekke for kort.

are_e
03-25-2006, 11:52

Kenwood kopiert clatronics?! Det er vel en spøk?
Kenwood er jo en av de eldste aktørene på markedet og clatronics er ikke et ordentlig merke engang, det er bare et navn noen har bestetmt at de vil ha trykt på billige kina/asia produkter.

Det blir som om krell kopierer eltax... :lol:

A

Ak
03-25-2006, 13:16
Kenwood kopiert clatronics?! Det er vel en spøk?
Kenwood er jo en av de eldste aktørene på markedet og clatronics er ikke et ordentlig merke engang, det er bare et navn noen har bestetmt at de vil ha trykt på billige kina/asia produkter.

Det kan vel være jeg burde skrevet det omvendt, at Clatronics kopierte Kenwood. Jeg har sett maskinene, og de er VELDIG like..

Ak
07-05-2006, 15:23
Da har jeg trykket på "kjøp" knappen på en Krups XP7240 8)

Elkjøp og Lefdal selger denne til henholdsvis 6k og 7k, men www.trumf.no tar 3795,-. Jeg trodde det var en feilprising, men bestilte en med en gang. Nå i etterkant har jeg spurt de om prisen var riktig, og det kan de bekrefte.
https://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/ProductDetail.aspx?Catalog=Trumf&ProductId=KrupsEspresseriaHelautomatiskKaffemaskin&VariantId=061028

wotg
07-05-2006, 15:41
Hvis det er noen skikkelige keffefetsijsiter der ute med god plass på benken - hva med å gå til innkjøp av en brukt Faema eller La Marzocca maskin?
Disse skaffes fra rundt 20K brukt
http://www.faema.it/imgs4db/xl/E98S2.jpg

HåkonN
07-05-2006, 15:48

Elkjøp og Lefdal selger denne til henholdsvis 6k og 7k, men www.trumf.no tar 3795,-. Jeg trodde det var en feilprising, men bestilte en med en gang. Nå i etterkant har jeg spurt de om prisen var riktig, og det kan de bekrefte.
https://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/ProductDetail.aspx?Catalog=Trumf&ProductId=KrupsEspresseriaHelautomatiskKaffemaskin&VariantId=061028

Må man koble den til vann-uttak? Det var en god pris.... :)

Ak
07-05-2006, 16:07
"Løs" tank slik at man tar den av, fyller på vann og setter den tilbake igjen.

norpimp
07-05-2006, 16:19
moccamaster er best, ingen under og ihvertfall ingen over;)

HåkonN
07-05-2006, 16:35
moccamaster er best, ingen under og ihvertfall ingen over;)
Tenker du da på tradisjonelle filtermaskiner? Moccamaster er bra, men det finnes da bedre alternativer selv om det kanskje koster mer.

Nykværnet kaffe syntes jeg er best. Den maskinen de bruker på Shell har jeg alltid syntes ha vært særdeles bra.

RoKo
07-05-2006, 17:43
Gratulerer med ny maskin, Ak!
Du får komme tilbake med brukserfaring straks du har fått den i hus!

PS:
Benytt ALLTID renset/filtrert vann. Da smaker kaffen desidert best.
Vannrensere får du kjøpt litt her og der, eller filtersystemer beregnet for kran.

Lykke til!

PS, Norpimp:
Moccamaster er nok helt klart den beste KAFFETRAKTEREN, men når det kommer til de helautomatiske maskinene er resultatet mer avhengig av eierens/brukerens iherdighet mht. til valg av kaffemerke og -type, samt valgt kvernegrad på maskina.

Britax
07-05-2006, 18:14
PS:
Vannrensere får du kjøpt litt her og der, eller filtersystemer beregnet for kran.
.
Eller flytt til Lom!
Her er landets beste springvann! :D

RoKo
07-05-2006, 18:26
Hmmm... ja....
Dessverre er ikke dette nok til å oppveie for ulempene ved å flytte dit... ;-)

Britax
07-05-2006, 18:28
Ulemper? hvilke?
Her er flott her skal jeg si deg :D

AK: Fristende å kjøpe selv! Du får komme med tilbakemelding når du har fått testet :)

Ak
07-05-2006, 23:34
Gratulerer med ny maskin, Ak!
Du får komme tilbake med brukserfaring straks du har fått den i hus!

PS:

Mange takk, og takk for tips. Tilbakemeldinger kommer etterhvert når maskinen kommer i hus. Jeg tror forøvrig stadig det er noe merkelig med prisen, som er mye billigere enn alle andre plasser, samt i utlandet.

pnerbye
07-05-2006, 23:41
Tenker du da på tradisjonelle filtermaskiner? Moccamaster er bra, men det finnes da bedre alternativer selv om det kanskje koster mer.

Nykværnet kaffe syntes jeg er best. Den maskinen de bruker på Shell har jeg alltid syntes ha vært særdeles bra.

Jeg har selv Moccamaster, og har alltid vært veldig fornøyd med den. Nykværnet kaffe er godt, men jeg har hørt at det er viktigere når kaffen er brent enn når den er kværnet. Nå er det selvfølgelig dumt å kværne kaffen før den brennes, så en viss sammenheng er det vel! ;)

Kan det være en tanke å brenne hjemme?

RoKo
07-06-2006, 05:57
Å tilpasse kaffetype og malingsgrad til den maskina du har er en selvfølge.
Fersk kaffe er en like stor selvfølge. Den skal jo roe seg ned etter brenning, men etter noen få uker, selv i vakuum, er en kvalitetsforringelse merkbar.

Og nei - vi brenner jo selvsagt ikke hjemme - det er jo ikke tillatt.... :mrgreen:

Hjemmebrenning av kaffe er en vanskelig affære, og du skal være mer enn middels interessert for at det skal gi deg noe ekstraordinært.

HåkonN
07-06-2006, 11:17
Jeg har selv Moccamaster, og har alltid vært veldig fornøyd med den. Nykværnet kaffe er godt, men jeg har hørt at det er viktigere når kaffen er brent enn når den er kværnet. Nå er det selvfølgelig dumt å kværne kaffen før den brennes, så en viss sammenheng er det vel! ;)

Kan det være en tanke å brenne hjemme?

Mamma og Pappa har en Moccamaster. Lager svært god kaffe. Personlig syntes jeg nykværnet kaffe smaker langt bedre, men dette er selvfølgelig personlige preferanser.

Skal spandere på meg en god kaffemaskin, kanskje en slik AK har kjøpt. Men akkurat nå har div hifi kjøp gjort et realt høgg i lommeboka. :)

Ak
07-06-2006, 14:11
Mamma og Pappa har en Moccamaster. Lager svært god kaffe. Personlig syntes jeg nykværnet kaffe smaker langt bedre, men dette er selvfølgelig personlige preferanser.

Jeg synes det er natt og dag forskjell, og ikke en reel sammenligning. Unntaket er dersom man har egen kvern utenom trakteren slik at man da får fersk traktekaffe.

folo
07-18-2006, 09:57
Har du fått den i hus Ak? Kunne godt tenkt meg den samme dersom du blir fornøyd med kaffen :)

Ak
07-18-2006, 14:17
Jepp, maskinen er i hus.. Jeg begynte å bruke den på fredag, og det står 29 kopper på telleren allerede :| Jeg er kjempefornøyd med maskinen, og har ingen problem med å anbefale den andre :)

HåkonN
07-18-2006, 14:55
Jeg begynte å bruke den på fredag, og det står 29 kopper på telleren allerede :shock: :shock: :shock:

cybervision_
07-18-2006, 15:07
Veit, det var ikke store mengden det...

mtm
07-18-2006, 15:17
Er ord:

Nespresso

Kongekaffe (om du liker espresso varianter).
De har vel 10-12 varianter (sterke, svake, godt brente osv osv osv)
Også halvårlige special edition og limited edition utgivelser.

Ligger på Ca. 1500 spenn for den enkle varianten, men noe over 3k for den med melkeskummer og dill...

Selv har jeg ikke rørt "vanlig" kaffe, presskanne-kaffe eller annet på over et år nå... Kun hjemme dog...
Men har vurdert min egen lille personlige nespressomaskin på kontoret på jobben. hehe...
Vi har gratis kaffe på jobben, fra en automagisk maskin... forskjellige typer, men det er jo nesten en skam hva som kommer ut derfra... :?

pettermv
07-18-2006, 15:33
Noen kaffemaskiner kan være skumle, "svigers" har en innebygd AEG på kjøkkenet som lillesøstra til dama skulle bruke. Skulle ha oppi steamet melk i en kopp, brått ble det noe jævlig trykk og koppen knuste. Mest sannsynlig var det koppen som har blitt skjør, men varm steamet melk er ikke å spøke med :D kaffen der blir grisegod da, men det er en annen historie.

Ak
07-18-2006, 16:11
Veit, det var ikke store mengden det...

Det er vel også verdt å si at jeg stortsett var bort hele lørdagen og mye av søndagen også da.. Men jeg skal ta meg sammen og drikke mer...

santa claus
07-18-2006, 16:25
Vi har kaffimaskin på jobb, 150000 uten ekstrautstyr, og kaffen smaker hestepiss! (Var iallfall en som sa d, har ikke smakt hestepiss selv...)

Den kom dessuten ferdigprogramert ut på jobb uten mulighet for vanlig svart kæffi! E nemlig hot blandt oljearbeidere å drikke kaffe mocca og espresso! ;)

Men men, trakteren hjemme lager god kaffi! 300 kroner på coop electro! ;)

Moccamaster har me på kontoret, den blir god den kaffien!

(Lurer på hvor mange kopper det hadde stått på den om d hadde teller på den)

Messel
07-19-2006, 23:05
Kan du ikke si litt mer om maskinen AK? Bruker du den kun til svart kaffe, eller har du prøvd andre varianter? Selv drikker jeg kun svart kaffe, men jeg har andre i hus som gjerne prøver litt forskjellig. Tror uansett vanlig kaffe vil stå på hovedmenyen. Jeg er på jakt etter en automatisk maskin, som kverner og lager knallgod kaffe. Prisen på Trumf er til å leve med hvis jeg vet den lager godt brygg.

Kan jeg sette Moccamasteren på loftet og slutte med Evergood hvis jeg kjøper en Krups XP7240?

Ak
07-20-2006, 11:50
Kan du ikke si litt mer om maskinen AK? Bruker du den kun til svart kaffe, eller har du prøvd andre varianter? Selv drikker jeg kun svart kaffe, men jeg har andre i hus som gjerne prøver litt forskjellig. Tror uansett vanlig kaffe vil stå på hovedmenyen.

Jeg har enn så lenge bare laget svart kaffe, men maskinen kan lage det meste med riktig tilbehør. Valgene man har på maskinen er "Kaffe", "Kaffe Sterk", "Espresso" og "Espresso sterk". Man kan også justere mengden medd intervall på 10ml opp til 200ml. Ønskes enda større kommer kan man lage 2 mindre kopper.

Jeg er på jakt etter en automatisk maskin, som kverner og lager knallgod kaffe. Prisen på Trumf er til å leve med hvis jeg vet den lager godt brygg.
Kan jeg sette Moccamasteren på loftet og slutte med Evergood hvis jeg kjøper en Krups XP7240?

Dersom du sammenligner pulverkaffe i din Moccamaster med nykvernet sort kaffe fra Krups'en (og med de bønnenen man liker), ja da kan jeg garantere at du liker sistnevnte best. Jeg vil også våge å påstå at det er 2 forskjellige verdener. :)

Tiger
07-20-2006, 12:00
Så interessant ut den, Ak. i annonsen står det "...Steamer-funksjon for oppskumming av melk til cappuccino eller caffe lattè (velg mellom manuell steaming og autocappuccino)..." Må man kjøpe noe ekstrautstyr da eller?

tols1
07-20-2006, 12:59
Vi har praktisert denne metoden i mange år; nymalte kaffebønner som kjøres i en espressomaskin til vanlig kaffekoppmengde. Den er utrolig deilig den koppen du får, med nydelig skum på toppen. Kan ikke sammenlignes med traktekaffe, det er to forskjellige verdener. Traktekaffe (inkl. fra Moccamaster) synes jeg smaker... tja "kaffe", mens denne metoden får frem så mange andre nyanser, det dufter mørk sjokolade og nøtter, og smaken henger igjen lenge etterpå.

Jeg synes det er noe med selve prosessen også; ha bønner i kvernen, legge den nymalte kaffen i bajonetten, presse med stamperen, skru på knappen og se at koppen forsiktig fylles med et skumlag som sakte stiger mot kanten på koppen, og hele tiden kjenne den liflige duften av nymalt kaffe som sakte blandes med duftene som stiger opp fra kaffekoppen. Så tar man en sup, og det går ilinger ned gjennom bena og helt ut i tærne sekundet etter at ganen fylles, og man får bart av det kremaktige skummet som ligger på toppen.

Gratulerer med maskin Ak, så får vi håpe flere får sansen for denne måten å tilberede kaffe på.

Messel
07-20-2006, 18:05
Dersom du sammenligner pulverkaffe i din Moccamaster med nykvernet sort kaffe fra Krups'en (og med de bønnenen man liker), ja da kan jeg garantere at du liker sistnevnte best. Jeg vil også våge å påstå at det er 2 forskjellige verdener. :)

Ok, en stk Krups er bestillt. Og den gjør seg sikkert på kjøkkenbenken også. Ser ikke ille ut på bilder i alle fall.

folo
07-21-2006, 11:24
Tror jammen det blir en slik på meg også, husker jeg melte meg opp til trumf som 13 åring, så viste det seg at det lå 10000 poeng der som jeg utbetalte senest i fjor i form av en 1000 lapp, angrer litt på det nå da, men prisen hadde jo blitt den samme uansett egentlig da!

Uansett er det jo ganske billig på trumf i forhold til lefdal, ganske mye faktisk. Finnes faktisk flere ting jeg kunne tenkt meg på denne trumf siden, hehe :)

Messel
07-21-2006, 11:44
Så hvor kjøper man skikkelige kaffebønner hvis man ikke bor i nærheten av hovedstaden?

Nobleman
07-21-2006, 11:49
Jeg har brukt en Jura Z5 automatisk expressomaskin i noen måneder. Link:

http://www.blackcat.jura.com/no/ccno/products_no/products_home/products_z-line.htm

Er kjempefornøyd. Lett å bruke med påfylling av vann (Kan bygges om til å ta rett fra kran), tømming av kaffegrut og spillvann. Har også integrert kaffekvern.

Ingen feil så langt. Denne kan kjøpes i Norge.

Ak
07-21-2006, 12:05
Så interessant ut den, Ak. i annonsen står det "...Steamer-funksjon for oppskumming av melk til cappuccino eller caffe lattè (velg mellom manuell steaming og autocappuccino)..." Må man kjøpe noe ekstrautstyr da eller?

Neida, det følger med egen rustfri beholder for melk som da koples til "steame hodet". Dette er en mye bedre løsning enn på gamle maskiner hvor melgen transporteres gjennom hele maskinen. Nå skal det bare en vannsteaming til for å rense steameren etter en cappuchino.

tols1
07-21-2006, 14:09
Så hvor kjøper man skikkelige kaffebønner hvis man ikke bor i nærheten av hovedstaden?

Jeg bor langt fra hovedstaden, vi kjøper på Husfliden (kaffe er vel også en slags husflid :smile: ). Men så går det an å bunkre opp med et par-tre kilo og legge mesteparten i fryseren, hvis du en gang skulle være i nærheten av en kaffesjappe. Ellers er det flere av de store matbutikkene som har kaffebønner i løs vekt, Meny, Mega (kun Coops egne bønner) osv, men jeg har ikke testet disse, har hørt andre som har blitt skuffet.

Det finnes webshoper som selger kaffe, så det kan være et alternativ. Du kan jo google litt men jeg kom i farten over denne http://www.teashop.no/netuser/contents/index.asp

bomholt
07-21-2006, 14:48
Har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis det er tatt opp før. Jeg var en gang på visning hos Friele. Jeg spurte da om hele kaffebønner som man malte selv ville gi bedre kaffe. De sa at slettes ikke altid var tilfellet, nesten tvert imot. Kaffebønnene blir liggende en stund i butikkene og taper seg. Ferdig malt kaffe skulle ifølge han fyren være på mange måter ferskere p.g.a. måten de ble lagret på. Noen kommentar?
Har selv ikke prøvd så mye, da jeg drikker lite kaffe. Går mest i kaffe latte. En av grunnene til jeg drikker lite kaffe, er for det at det smaker ofte dårlig (f.eks Friele kaffe). Har ved noen anledninger smakt gourmet kaffe og det har vært en helt annen verden. Kunne jeg få tilgang på noe sånt, hadde jeg drukket kaffe oftere.

tols1
07-21-2006, 15:27
Han har nok et poeng. Jeg har spurt i butikken om det er lenge siden bønnene ble brent, og har ikke fått konkrete svar. Går man til de mer anerkjente butikkene hvor det jobber kaffeentusiaster, så er det kankje en annen sak.

Men jeg har forsøkt flere typer ferdigmalt posekaffe, og ingen kan måle seg med nymalte bønner fra Husfliden. Dette kan sikkert ha flere årsaker, men jeg mistenker at malingsgraden har endel å si. Jeg maler sånn ca midt mellom filter og espresso, og synes det gir best kaffe. Med filtermalt blir mange av nyansene borte og kaffen blir liksom mer "besk".

Dessuten; bønner er ikke bønner uansett. Jeg har forsøkt bønnene fra IKEA, og det var ikke godt.

bomholt
07-21-2006, 16:12
Har lest igjennom hele tråden nå og ser at det blir nevnt at man bør helst kjøpe kaffebønner som er pakket med nitrogen. Der er sikkert andre saker enn det som selges i daglivarbutikkene. Hvor får man kjøpt slike kaffebønner? Tror jeg må prøve dette. Link til en god kvern hadde også vært snacks :wink:
Har en presskanne fra før.

Messel
07-21-2006, 17:16
Noen som har erfaringer med Skien Kaffebrenneri? (http://www.skienkaffebrenneri.no/vi.php)

Du må kjøpe tre kilo, men da får du bønner som brennes på bestilling og sendes i posten.

tols1
07-21-2006, 18:16
http://www.cortado.no/ og http://www.temperato.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 har jo mye snacks, klikk litt rundt. Mye av dette er jo egentlig beregnet til espressofriker, men de fleste kverner over et visst nivå har muligheter for å justere malingsgrad. Ligg unna sånne små motoriserte beholdere med en liten kniv inni som de har på Elkjøp, da må du ha stoppeklokke for å få riktig malingsgrad. Jeg synes det er fornuftig å legge et par tusen i en kvern med tanke på at du sannsynligvis skal ha den noen år. Fordelt på antall kopper så er det ikke store summen. Jeg har en slik http://www.gaggia.no/index.lasso?s=detail.lasso&id=373, har holdt i 5 år nå og er like fin.

Jeg har vanskelig for å tro at du blir skuffet, nymalt kaffe i presskanne holder et helt annet nivå enn nEvergood på presskanne.

Ak
07-21-2006, 21:45
Friele selger jo filtermalt kaffe i poser, så det er klart de sier at ikke hele bønner er best.....:? Men det er jo klart at jo ferskere bønnene er, jo bedre.

bomholt
07-21-2006, 21:58
Friele selger jo filtermalt kaffe i poser, så det er klart de sier at ikke hele bønner er best.....:? Men det er jo klart at jo ferskere bønnene er, jo bedre.
Tror de selger begge deler.

Gorm
07-21-2006, 22:41
Friele er importør av Illy, de definitivt beste espressobønnene en får kjøp i Norge (min mening). Kjøper dem på 3 kilos metalldunker (fylt med gass selvfølgelig), og etter å ha prøvd disse var det ingen vei tilbake.

Nobleman
07-21-2006, 22:54
Det lokale kaffehuset i Stavanger anbefalte å bruke kaffebønnene innen 1 uke. De anbefalte nedfrysing hvis de skal lagres lenger. Noen som har erfaring om lagring?

Ak
07-22-2006, 10:26
Friele er importør av Illy, de definitivt beste espressobønnene en får kjøp i Norge (min mening). Kjøper dem på 3 kilos metalldunker (fylt med gass selvfølgelig), og etter å ha prøvd disse var det ingen vei tilbake.

Bruker du de til espresso, eller bare "vanlig kaffe" (eller begge deler) ?

Noen som har erfaring om lagring?

Jeghar hør at bønnene lagres best i en vakuum-beholder...... Finnes det forøvrig bokser som er laget for dette?

tols1
07-22-2006, 11:36
Vakuumbeholder har vel de færreste stående i skapet, men det finnes, har sett noe slikt i postordrekataloger men det finnes sikkert mer gjennomførte typer. Jeg bruker frysemetoden. Kjøper kaffen i 1/4-kilosposer legger den direkte i en frysepose, lager svensk vakuum, setter på en poseklype og legger den i fryseren. Synes dette funker bra, og merker ingen degradering. Men hos oss er kaffeforbruket såpass stort at 1 kilo ikke blir mer enn 2 uker gammel.

Det sies at man ikke skal helle kaffen fra posen og over i en beholder, siden dette utsetter bønnene for mer oksygen enn om man setter posen rett nedi beholderen.

Men nå er vi i ferd med å bevege oss over på high-endnivå innen kaffe. Å gå fra nEvergood til nymalt kaffe fra kaffesjappa, vil for de fleste fortone seg som en ny verden. Derifra og opp til spesialimporterte bønner i nitrogenfylte beholdere blir å gå ytterligere flere nivåer. Jeg ser for meg kost/nytte-grafen til Akto i en annen tråd. Men bevares, har man først fått servert en skikkelig tilberedt espresso, så blir alt annet middelmådig.

Kikker man på http://groups.google.com/group/no.alt.mat.drikke?lnk=lr og søker på kaffe, , kaffebønner, etc., så er dette diskutert ganske grundig.

Svarte, jeg er tom for bønner nå og må vente til w kommer tilbake fra tigerstaden i morgen men nye forsyninger. Dagen er ikke helt den samme. :sad:

RoKo
07-22-2006, 20:30
Spør du kaffeforretninger og forhandlere av maskiner/kaffe, får du som regel alle mulige svar på ditt spørsmål om det er greit å fryse ned bønnene. De aller fleste vil nok si at du ikke bør fryse dem ned, men dersom du kjøper mye mer enn det du klarer å forbruke innen et par uker - ja da bør du nok fryse dem ned. Ellers ikke.

Jeg har forsøkt mange sorter og prisklasser, men hva som passer DIN maskin og kvern er selvsagt både smak og matching.

Illy er sikkert OK på fullautomatiske maskiner, men falt HELT igjennom hos meg (Rancilio Silvia + Rancilio Rocky kvern). Resten av DEN boksen står fortsatt i et skap...

Malingsgrad på kaffe endrer seg fra batch til batch, og hvor gammel den er. Det går gjerne med ca. 150 gram av en ny pose/batch bare på å stille inn kverna... ;-)

Selv har jeg falt på Ottolina Classica og Ottolina Buongiorno, sistnevnte gir svært god crema, og som regel med en smakskarakter jeg liker godt. I tillegg er de billige hos Temporato.

Gorm
07-22-2006, 21:19
Jeg hadde samme erfaring som deg med den lille Illy boksen (med skrukork). De store 3 kilos boksene, der kaffen faktisk smaker som fersk kaffe, er noe helt annet.
Ottolina Buongiorno har jeg ikke prøvd, er den å få i store bokser/pakker?

Gorm
07-22-2006, 21:36
Bruker du de til espresso, eller bare "vanlig kaffe" (eller begge deler) ?
Det vet du jo, jeg bruker den til alle typer kaffe. Smakt den har du også. :wink:

Jeg har hør at bønnene lagres best i en vakuum-beholder...... Finnes det forøvrig bokser som er laget for dette?
3 kilos boksene fra Illy er pakket under ganske høyt trykk (gass). Dette gjør Illy for å forsikre seg om at det ikke er lekkasjer i boksene. Tetthet sjekkes ved at alle boksene blir inspisert vann. Når jeg åpner boksen hjemme fylles hele huset med deilig kaffearoma. Gassen er tyngre enn luft, slik at boksen ikke fylles med luft etter åpning, og dermed holder bønnene seg ferske lengre.

tols1
07-22-2006, 21:46
Men hva er grunnen til at de ikke bør fryses? Kondens og fuktighet?

Det kommer vel litt an på hvor god tilgang man har til kaffeforretninger, da. Jeg tipper at mine kaffebønner holder seg bedre i fryseren enn i skapet til Husfliden.

Hvordan lagrer du dine 3 kilo bønner, Gorm? Lar du de bare være i boksen? Vil ikke gassen hvirvles ut av boksen etterhvert som du graver deg nedover? Jeg vet det finnes gass man kan ha på vinflasker for at vinen skal holde seg litt bedre etter åpning. Er det samme type gass?

Ak
07-22-2006, 22:20
Det vet du jo, jeg bruker den til alle typer kaffe. Smakt den har du også. ;-)

Kaffen jeg har fått hos dere smaker fortreffelig :)

RoKo
07-23-2006, 00:28
Jeg hadde samme erfaring som deg med den lille Illy boksen (med skrukork). De store 3 kilos boksene, der kaffen faktisk smaker som fersk kaffe, er noe helt annet.
Ottolina Buongiorno har jeg ikke prøvd, er den å få i store bokser/pakker?Illy; OK - da må jeg få kjøpt med meg litt fra ditt lager - for å prøve 3-kilos varianten.

Buongiorno; kommer i poser på 1 kg. Det varer ikke mange dagene hos oss... ;-)

Messel
07-23-2006, 00:54
Så hvor får man kjøpt 3 kilos Illy?

pnerbye
07-23-2006, 18:11
Denne Krups'en (http://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/ProductDetail.aspx?Catalog=Gaveideer&ProductId=KrupsEspresseriaHelautomatiskKaffemaskin (Trumf)&catfp=true) ser veldig spennende ut. Noen spørsmål:
- Er det bare å trykke på en knapp, og VIPS så har jeg en kopp kaffe?
- Vekker den hele huset når jeg ønsker en kopp kaffe kl 0550 om morgenen?

Drømmen er jo å ha en god kopp kaffe FORT uten å sette på en hel trakter. Dessuten har jeg troen på at nykvernede gode bønner vil være stor forskjell fra filtermalt posekaffe. Litt bekymret for "kvernebrumming" men. Alternativet mitt må være en god kaffekvern og min gamle gode Moccamaster.

RoKo
07-23-2006, 20:09
Min erfaring med alt fra helautomatiske maskiner til fullstendig manuelt utstyr er at den første koppen kan du (dersom du er litt kritisk) tømme rett ut. Kopp nummer to blir nesten alltid vesentlig bedre. Dette fordi det ligger rester av gammel kaffe i systemet, samt at alle rør osv. varmes opp av første kjøring.

Om Krups-maskina bråker er vel Ak den rette til å svare på...

Gorm
07-23-2006, 22:58
En skikkelig maskin kjører forvarming/spyling av rørene først, og det er som Roko påpeker stor forskjell med og uten denne funksjonen aktivert.

pnerbye
07-24-2006, 08:27
Finnes min maskin egentlig? Vil ha en maskin som jeg putter bønner i, og som så produserer en god kopp kaffe fort. Særlig om morgenen uten å vekke hele huset, men også til fest (den må gjerne vekke hele festen ;)) . Steaming og slikt trenger jeg ikke og er å betrakte som en bonus om jeg skulle få gjester. Melk er for kalver! ;)

Veldig fint hvis den forvarmer og slikt, men så lenge jeg får noe som er adskillig bedre enn Nescafè Gull, eller litt bedre enn Friele Frokostkaffe fra trakter, så er jeg fornøyd.

Noen som har forslag til noe som passer i prisklasse inntil 5000?

RoKo
07-24-2006, 08:29
Du får neppe noe som er billigere og bedre (samtidig), Petter!

Slå til du.... ;-)

Ak
07-24-2006, 12:56
- Er det bare å trykke på en knapp, og VIPS så har jeg en kopp kaffe?
- Vekker den hele huset når jeg ønsker en kopp kaffe kl 0550 om morgenen?

1. Ja
2. Nei. Jeg har ikke testet denne funksjonen, men jeg tror bare maskinen slår seg på (noe som ikke bråker), så må man selv trykke "start". Jeg vil tippe at en kopp tar ca 30sek. (Litt avhengig av mengde) Forøvrig er denne maskinen av de stilleste jeg har hørt.

En skikkelig maskin kjører forvarming/spyling av rørene først, og det er som Roko påpeker stor forskjell med og uten denne funksjonen aktivert.

Min maskin kjører ihvertfall forvarming, og jeg tror den skyller systemet også. (Ihvertfall fylles vannoppsamleren ganske fort om jeg slår maskinen av og på mange ganger)

Du får neppe noe som er billigere og bedre (samtidig), Petter!

Slå til du.... ;-)

Enig. Tviler på at det er noe som er særlig bedre av helautomatiske maskiner til under 5k.

Messel
07-24-2006, 13:12
Skal hente min på posten i dag etter jobb. Nå må jeg bare få tak i noen skikkelige bønner til de første koppene. Ser ut som jeg må innom den lokale kaffesjappa på vei hjem, kjøpe litt forskjellige sorter.

pnerbye
07-24-2006, 16:37
Hmmm.. Jeg har handlet nykvernet presskannemalt kaffe, og jeg har tatt frem presskanna (størrelse 1 kopp). Nå skal jeg ta meg en kaffe og tenke på om jeg skal handle en maskin eller en kvern.

Edit: God kaffe fra presskanne gitt! :D

RoKo
07-25-2006, 01:33
Næh... - kjøp en du... ;-)
Presskanne vil aldri bli det samme etterpå.

wizkid
07-25-2006, 08:55
Hva var det som skjedde med "svartkjelen" og bålet? Det var vel det eneste som holdt en ekte cowboy våken. Og egg, bønner og flesk da...

pnerbye
07-25-2006, 13:57
Det er litt pes sånn tidlig om morran, men jeg bor jo rett ved skauen da.....

jacjan
07-25-2006, 14:04
Hva med en Bialetti Moka Express?
Har en slik selv som jeg kjøpte i Roma, men aldri fått surra meg til å bruke den.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/KaffeGrossisten/images/shop/Bialetti%20Moka%20ext1.JPG

Litt mer tungvint selvsagt, men smakte helt ok når jeg drakk det i Roma.
(men, veldig billig løsning)

-jacjan

pnerbye
07-25-2006, 14:07
Jeg har en som likner veldig. Du kan lage god kaffe med den, men jeg drikker helst vanlig kaffe jeg da. Espressokaffe er godt i enkelte anledninger men blir litt vel tøff for meg til daglig.

hrezus
07-25-2006, 16:55
Fordi mens presskanne kan være bra, akkurat som enkelte kompaktanlegg, så er en skikkelig kaffemaskin som et godt sammensatt High End anlegg.

Presskanne lager rett og slett ikke High End kaffe. ;)

jeg vil ikke si meg helt enig i den konklusjonene. Noen liker dattera andre mora, har til og med hørt om de som velger bestemora også...men!

jeg har konventert fra trakterkaffe til presskannekaffe og levd på den dietten nå i flere år med stadig smil om munnen. Hemmeligheten ligger ikke så veldig mye i utstyr, men derimot i hva slags kaffe du har!

Det blir aldri noen hi-end kaffe uansett hvor dyr maskin eller fancy dippedutt så lenge der ikke er noen fokus på skikkelig kaffe.

Jeg kjøper kaffen min fra ett lite brenneri utenfor sandvika som lager meget god kaffe. www.dgb.no - super service også! bestiller jeg kaffen før 12 kommer postmannen på besøk dagen etter.

rikkmund
07-25-2006, 17:07
For de som ikke har råd til maskiner til 4000-6000 så kan jo denne være en grei løsning:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=210191
http://www.gerby.com/varumarke/information.asp?ID=8055

Ser ut som Netonnet har en spesialpris på denne, da Frapp.se selger den for 5000kr.
Ikke like vakker\tøff som Krups XP-serie, men veldig billig.

Ak
07-26-2006, 12:33
Sikkert en grei maskin det der, selv om jeg er litt skeptisk til de billige ukjente merkene". (Hadde en selv som ikke var rare greiene)

tols1
07-26-2006, 17:06
Mange gode forslag her, men det er ikke særlig fokus på hva slags kaffe man drikker. Espresso og presskanne er jo to vidt forskjellige ting. Så jeg vil si at traktekaffe er i kompaktanlegg-klassen, og presskanne med nymalte bønner er i high-end klassen inne kategorien "kaffe". Mokkakannen som er avbildet lenger opp her er jo også nettop dét, en mokkakanne, og det er ikke det samme som espresso. Men mokka er også godt. ;-)

Når man lager en vanlig kopp kaffe på en espressomaskin, blir resultatet helt annerledes enn en ånkli espresso, en slags hybrid, hverken mor eller datter. Jeg gjør det fordi det går kjapt, men hvis jeg skal lage kaffe til flere enn 1 person, så foretrekker jeg presskanne, men fortsatt med nymalte bønner, selvsagt.

RoKo
07-27-2006, 02:14
...Når man lager en vanlig kopp kaffe på en espressomaskin, blir resultatet helt annerledes enn en ånkli espresso, en slags hybrid, hverken mor eller datter. Jeg gjør det fordi det går kjapt, men hvis jeg skal lage kaffe til flere enn 1 person, så foretrekker jeg presskanne, men fortsatt med nymalte bønner, selvsagt.Jeg regner med at du her sikter til de helautomatiske "billige" espressomaskinene - ikke de spesifikt dedikerte manuelle (eller dyre automatiske) maskinene som VIRKELIG lager god kaffe....?

Johansen^
07-27-2006, 07:31
Svart Kaffe er ikke godt :smile:
Men Cappuccino og Latte liker jeg :grin:

Er nettopp fylt 15, så kan hende at jeg kommer til å bli glad i svart kaffe senere..

tols1
07-27-2006, 09:42
Jeg regner med at du her sikter til de helautomatiske "billige" espressomaskinene - ikke de spesifikt dedikerte manuelle (eller dyre automatiske) maskinene som VIRKELIG lager god kaffe....?

OK, nå skal jeg være litt forsiktig med å komme med bastsante konklusjoner, jeg har ikke fått servert vanlig kaffe tilberedt på en high-end manuell espressomaskin ennå. Min maskin er av den billige typen manuell, type 6 år gammel Krups. Din Rancilo er i High-end-segmentet. Automatiske maskiner av typen som står på jobben til folk regnes ikke, de lager det jeg vil karakterisere som "teknisk kaffe"; svart og koffeinholdig, ellers lite til felles med god kaffe. Hjemmeautomater har jeg ingen erfaring med.

Jeg lager ikke espresso på min, til det duger den rett og slett ikke, og espressoen blir rett og slett vond. Men til å brygge en kopp vanlig kaffe duger den, men det kan godt hende resultatet hadde blitt "VIRKELIG god kaffe" med en bedre maskin. Men hvis jeg skal lage VIRKELIG god kaffe, så bruker jeg presskanne. Hvis Krupsen ryker (krysser fingrene...) så kommer jeg nok til å kjøpe en av de bedre manuelle maskinene, f.eks. Rancilo. Mulig at jeg da skifter mening i forhold til presskannen.

Jeg mener først og fremst at vanlig kaffe og espresso er to heeelt forskjellig ting og kan egentlig ikke sammenliknes. Når folk snakker om "kaffe" så tenker de tradisjonelt på trakter eller presskanne. Vanlig kaffe tilberedt på espressomaskin vil jeg si blir en hybrid i forhold til de tradisjonelle metodene. Man får den runde og fyldige smaken som i god kaffe og cremaen på toppen som kjennetegner espresso, men man får ikke kruttstyrken som i espresso. Smakskarakteren ellers kommer jo an på hva slags bønner man bruker.

RoKo
07-27-2006, 10:49
Meget god argumentasjon, og selvsagt så sant som det er skrevet.

Trakter- og presskannekaffe er selvsagt ikke det samme som espresso. Imidlertid har de til felles at det svært langt på vei er selve kaffetypen som bestemmer resultatet.

Dog skal man også ha i tankene at i en presskanne skal kaffen være i god kontakt med vannet i flere minutter. En espressomaskin bruker typisk 25 sekunder på å lage en kopp, så det sier seg at selv at uttrekk og karakter blir en helt annen. Av samme årsak er malingsgrad og brenthet en helt annen.

Også dette er årsaken til det faktum at de aller fleste kaffetraktere her i landet EGENTLIG skal benytte ordinær kokemalt kaffe. Dette fordi vanntemperaturen er for lav, samtidig som traktetiden er for lang for filtermalt kaffe. Husk at enkelte traktere benytter opp i mot 10 minutter på å lage en kanne. Det er åpenbart altfor lenge. Derfor bør man ikke trakte mer enn en halvliter om gangen. Da blir traktetiden såpass kort at smaken virkelig kommer frem (når filtermalt kaffe benyttes).

Espressomalt normalkaffe laget på espressomaskin blir selvsagt smaksmessig også langt fra det samme som en traktet kaffe eller fra presskanne. Begge deler kan benyttes i skjønn forening, med andre ord... ;-)

Og ja; jeg foretrekker selv vellaget presskannekaffe fremfor vellaget traktekaffe. Espresso, imidlertid, er (og blir) min preferanse, selv om resultatet av og til kan smake redselsfullt... :???:

HåkonN
07-27-2006, 11:19
Sitter å leser hva dere skriver. Tydligvis mye å lære om kaffe. Får mer og mer lyst på en skikkelig god kaffemaskin hjemme. Espresso trenger jeg ikke, men en helautomatisk maskin som kværner selv og lager utsøkt kaffe hørtes fristendes ut...

Espresso Trailer
Moschetti's latest creation: the espresso trailer. Extremely versatile. Connect it to any worthy vehicle with a trailer hitch and voila! You've got a mobile espresso business. The options are endless. This particular model comes equipped with espresso and crepe makers. What do you want in yours? Give us a call to find out how easy it is to get into the lucrative coffee industry.
http://www.moschetti.com/images/trailers/trailer_02.jpg

Eller hva med en egen van med store muligheter for god kaffe når man sitter å stanger i køen på vei til jobb....?
http://www.moschetti.com/images/vans/van1/1.jpg

Tror det er denne de bruker på Shell (som IMO blir veldig god), men jeg har hørt prisen er på rundt 120 000,- (?).
http://www.moschetti.com/images/cofee_equip/bistro1.jpg

Ellers så har jeg smakt kaffe fra denne maskinen, og den er noe av det bedre jeg har smakt. Mener prisen er rundt 18 000,- Litt over hva jeg hadde tenkt til å bruke...
http://www.miele.no/_upl/bilder/cva_4060.jpg
http://www.miele.no/product.cfm?path=2,9&pcat=4&id=1009

Ser ut som den AK har kjøpt kanskje er det mest økonomiske alternativet... :?

tols1
07-27-2006, 11:38
I stor grad enig med deg, Roko. Men espresso er dessverre ikke for hvermannsen siden det er såpass krevende å få til. En perfekt espresso er himmelsk, som om selve skaperverkets hensikt med kaffebønnen er konsentrert i en munnfull forbehold noen få utvalgte. En dårlig espresso er ikke god i det hele tatt. Sånn er det dessverre, og jeg har tatt konsekvensen av dette og gidder ikke prøve engang før Krupsen ryker :smile:

Men jeg synes faktisk ikke det er så veldig stor forskjell på presskanne og kaffen fra "espresso"maskin (forutsatt samme bønnen, selvsagt). Mange av de samme smakselementene er der men de er kanskje tydeligere fra presskanne. Presskannen blir kanskje også rundere i smaken.

Men ekspresskaffen Krupsen presterer er god, men også her er malingsgraden avgjørende, ikke så grov som traktekaffe og ikke så fin som espresso. Tipper det tar ca. 30 sek. å fylle en litt stor kaffekopp. Inkl. påfylling av friskt vann, maling av bønner osv. tar det maks 2 min. å lage en god kopp kaffe. Resultatet er fyldig god kaffesmak med flere distinkte smakselementer og en herlig crema på toppen. Men det er ganske store variasjoner. Noen dager er kaffen mindre god, jeg skulle gjerne visst hva dette kommer av. I løpet av 5-6 år har jeg tilberedt over 2000 kopper etter samme oppskrift, men allikevel er resultatet varierende fra dag til dag. Merkelig.

pnerbye
07-27-2006, 12:21
Jeg har ingen andre referanser enn min Moccamaster, men etter å ha brukt presskanne noen dager nå med nymalt god kaffe har jeg blitt helt frelst. Jeg kommer til å trives godt med presskanne i lang tid fremover.

Jeg fant frem en liten presskanne (type 1 kopp) som jeg kjapt lager morgenkaffe på. Det eneste som "bråker" er vannkokern.

Jeg setter veldig stor pris på en god espresso, og jeg drikker den helst uten tilsetninger som sukker eller kalveføde, men den synes jeg passer best etter en god lunsj/middag. Jeg har en slik liten espresso kanne til å sette på kokeplate, og den gjør faktisk en ganske god jobb. Trikset er vel å skaffe god kaffe.

For øyeblikket slår jeg meg til ro med dette og glemmer tanken på espresso-/kaffemaskin inntil videre. Det er andre projekter i kinoen som har prioritet på aksess til lommeboka! ;)

wizkid
07-27-2006, 13:19
Er det noen som har et tips på ren espressomaskin? Både halv og helauto er intr.

bomholt
07-27-2006, 13:39
Har kjøpt meg en pakke med nykvernet kaffe hos kaffekompaniet i Bergen i dag. Skal være relativ fersk brent, men oppebevaring er nok neppe den beste i butikken. Blir uansett spennende å prøve. Lurer på hvor lenge kaffen skal trekke i en presskanne? Er det forøvrig greit at vannet kokes først (vannkoker) eller bør det ideelt sett har lavere temepratur?

pnerbye
07-27-2006, 13:42
Jeg fikk beskjed om at kaffen skal trekke i 4 minutter, og jeg bruker nykokt vann fra vannkokern. Jeg bruker litt mere enn en måleskje pr kopp med kaffe (nesten 2dl), dytter "stempelet" litt ned i kanna og fort opp igjen for å blande litt før trekking.

pnerbye
08-02-2006, 15:39
Jeg er VELDIG fornøyd med presskanne, men jeg har kommet til at jeg ønsker meg en kaffekvern. Jeg har forstått at en god kvern lager jevnt store partikler, og at en billig "propell" fra elkjøp ikke duger. Noen som kan anbefale en god en som ikke koster skjorta? 1500 er maks, men helst billigere.

tols1
08-02-2006, 16:08
Denne http://www.frieleshop.no/epages/FrieleDB.sf/?ObjectPath=/Shops/Friele/Products/952404 er jo billig og kan justeres. Men har ingen erfaring med den, så jeg tør ikke komme med anbefaling.

Jeg har hatt min Gaggia MDF i mange år, og kan anbefale den. Men den er kanskje litt over budsjett, ~2000,-. Ser at Gaggia har en annen også, http://www.gaggia.no/index.lasso?s=detail.lasso&id=370. Sikkert også brukbar. Gaggia er hvertfall et anerkjent merke for kaffeutstyr og holder bra kvlitet.

folo
09-08-2006, 19:15

Da hadde den steget til 4395 :(

Kan ikke si jeg hadde regna med det

cybervision_
09-08-2006, 19:18
Etter å ha lest denne tråden ble jeg voldsomt kaffetørst, hva kan det komme av. Har kjøpt meg ny trakter, den som vant TV2-hjelper deg og den lager meget god kaffe. Spesielt med kaffe kjøpt på spesialforretning. Tror nesten jeg må ned og kjøpe en pose i morgen den dag...

Ak
09-14-2006, 09:09
Da er maskinen ute av drift med en feilmelding at perkulatoren er ødelagt. Nå må jeg sende maskinen inn til service og sikkert vente 2-3 uker før jeg får den igjen. Hipp hurra ! Jeg har til nå laget ca 360 kopper.

Kaffekopp
09-14-2006, 10:45
Det var kjedelig å høre AK. Kjøpte samme maskinen på mandag, og har vært strålende fornøyd med resultatene så langt. Jeg har ikke testet noen andre helautomatiske kaffemaskiner, men synes den støyer ganske mye...Skulle ønske at kammeret for bønner var delt opp. Slik at man kan velge om man skal bruke espressobønner eller "vanlige" kaffebønner. Foreløpig har jeg kun prøvd "vanlige".

Ak
09-14-2006, 10:49
Jeg har enda ikke sett noen maskin med oppdelt kammer.
Jeg har hørt flere maskiner, og har konkludert med at min maskin ikke bråker mer enn de andre jeg har hørt.

Kaffekopp
10-09-2006, 15:09
hmmm fått fikset din nå da?

Min døde om dagen, med feilmelding nr 9. Har ikke hatt tid å sjekke hva det er...hmmm kanskje ikke Krupsen var like bra etter alt...

Ak
10-09-2006, 17:51
hmmm fått fikset din nå da?

Min er iorden då ja, heldigvis. Skiftet all elektronikk i den.

Min døde om dagen, med feilmelding nr 9. Har ikke hatt tid å sjekke hva det er...hmmm kanskje ikke Krupsen var like bra etter alt...

Rimger du servicecompaniet kan de fortelle deg hvilken feil det er. Når du skal sende den inn vil jeg forøvrig anbefale deg å sende den direkte til Servicecompaniet og ikke til Trumf. (Om det var det du kjøpte den) Dette ordner du via trumf kundeservice.

Ak
10-11-2006, 23:52
Jeg må bare baklage til de som kjøpte dednne maskinen på min anbefaling.. Makan til elendig kvalitet har jeg aldri væært borti. Nå kommer kaffen ut alle andre plassen enn der den skal. Jeg har lyst til å heve kjøpet, men det er nok ikke mulig enda, ihvertfall ikke før maskinen har vært inne på verksted 3 ganger....

420 kopper til nå ca......

TomH
10-11-2006, 23:56
AK: Jeg har ikke lest igjennom hele tråden angående kaffemaskin, men tenkte bare å si i fra at jeg har ei stående som samboer vant hos Kvik Kjøkken i Oslo. Kosta 6000,- veil. Om du skulle være interessert kan vi sikkert bli enig om en god pris. Står i orginal embalasjen, vi drikker ikke kaffe. :-D

Merket er Bodum.

Bare å sende en pm. ;)

Kaffekopp
10-12-2006, 00:03
Leit å høre AK. Får vel starte jakten på ny maskin jeg også da. Du kunne umulig vite noe om hvordan maskinen kom til å fungere over tid. Klandrer definitivt ikke deg. Det var forresten perkulatoren på min også...+ kaffe over alt...

kid
10-12-2006, 00:11
High End kaffe = Pulverkaffe, lunka vann og hjemmebrent i passe doseringer (50/50)

Ak
10-12-2006, 01:17
K: Jeg har ikke lest igjennom hele tråden angående kaffemaskin, men tenkte bare å si i fra at jeg har ei stående som samboer vant hos Kvik Kjøkken i Oslo. Kosta 6000,- veil. Om du skulle være interessert kan vi sikkert bli enig om en god pris. Står i orginal embalasjen, vi drikker ikke kaffe. :grin:

Merket er Bodum.

Bare å sende en pm. :wink:

Takk for tilbudet. Har du mere info? Navn på maskinen?
Forøvrig kommer jeg sannsynligvis til å gå for en gaggia om jeg må bytte.

Leit å høre AK. Får vel starte jakten på ny maskin jeg også da. Du kunne umulig vite noe om hvordan maskinen kom til å fungere over tid. Klandrer definitivt ikke deg. Det var forresten perkulatoren på min også...+ kaffe over alt...

Akkurat. Jeg nekter å tro at vi alle har uflaks. Er nok heller kvaliteten som er laber. En kollega har også kjøpt masskinen, og han har også hatt tull med den.

TomH
10-13-2006, 22:41
Ak: Om du skulle være interessert: http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=11730

Synergy
10-13-2006, 22:53
Den beste kaffen får man fra en kjele som det har blitt kokt kaffe i i mange år!

Ikke noe jåleri og tull!

Synergy
10-13-2006, 22:57
High End kaffe = Pulverkaffe, lunka vann og hjemmebrent i passe doseringer (50/50)

Jeg har nå tatt meg et par kopper evergood traktekaffe (traktet på moccamaster) blandet med russisk vodka (lukter som hjemmebrent) Om det er high end kaffe er jeg ikke sikker på, men det er slett ikke værst!:mrgreen:

Superprice
10-14-2006, 00:13
.. en slags hybrid, hverken mor eller datter. Jeg gjør det fordi det går kjapt.....

Tror nok du har fått prøve den transseksuelle storbroren :D

HåkonN
10-14-2006, 00:32
Tror nok du har fått prøve den transseksuelle storbroren :D Haha.... good one... ;)

Synd dette med maskinen AK. Var 1 tastetrykk fra å kjøpe denne selv basert på erfaringene her, men måtte (heldigvis...?) prioritere annerledes da. Dumt at det skal være så forbasket dyrt med en skikkelig kaffemaskin.... Kunne tenkt meg en innbygningsmodell som man bare kan putte ferske kaffebønner i. Men det er vel plent umulig å finne under 10-12k. Jaja, den trauste vannkokeren til 199,- får duge en stund til. Så får jeg heller sende inn en lottokupong i morgen...

pnerbye
10-14-2006, 10:20
Jeg er fremdeles overasket over hvor godt det er med nykvernet kaffe av god kvalitet i en presskanne. Det er også fordømt mye god kaffe å få kjøpt både her og der. :D Pengene jeg sparer på dyr kaffemaskin skal jeg investere i litt god stereolyd i stua!

tols1
10-14-2006, 10:57
Har du kjøpt kvern, Pnerbye?

Tror nok du har fått prøve den transseksuelle storbroren
"Dancing queeeeen, young and sweeeet, only seventeeeen..." Samme hva det er, bare det funker:)

pnerbye
10-14-2006, 11:29
Jeg kjøpte en Krups GVX2 (http://www.krups.com/krups/All+Products/Coffee+Grinders/Products/GVX2/GVX2.htm). Den kostet ikke mere enn ca 600 heller. Veldig fornøyd med kjøpet.

tols1
10-14-2006, 11:47
Kaffekvern er tingen. Livet er ikke helt det samme uten...

Ak
10-15-2006, 03:21
Ingenting er som fersk kaffe :)
JEg snakket med servicecompaniet, og de kunne ikke si noe om jeg fikk heve kjøpet... Forbrukerloven seier jo at de har rett til å prøve å fikse produktet 3 ganger...

kjelli
10-26-2006, 19:59
Noen som har testet denne?

Komplett.no - Siemens espressotrakter TK64001, espresso og kaffeautomat (http://tinyurl.com/yhxc8q)

Kjelli

rikkmund
11-22-2006, 01:30
Jeg må bare baklage til de som kjøpte dednne maskinen på min anbefaling.. Makan til elendig kvalitet har jeg aldri væært borti. Nå kommer kaffen ut alle andre plassen enn der den skal. Jeg har lyst til å heve kjøpet, men det er nok ikke mulig enda, ihvertfall ikke før maskinen har vært inne på verksted 3 ganger....

420 kopper til nå ca......

En bekjent bestillte denne maskinen fra Krups for 2-3 mnd siden. Trumf hadde visst problemer med å levere da Krups tydeligvis har stoppet salget av denne maskinen grunnet mye feil.
Krups kommer med en forbedret utgave i November, og Trumf skal visstnok heve prisen til over 6000kr.

Har enda ikke hatt noen problemer med min, men venter spent. Er dette en vare som er ment å vare i lengre enn 5 år? Eller er bare en 2-års garanti?

OKKing
11-22-2006, 02:16
Det forefinnes kun én high end kaffemaskin på markedet - og det har alltid vært slik.
Skal du ha skikkelig kaffe så må denne brygges som vanlig koke-kaffe. Dette er uten tvil "non plus ultra" når det gjelder smak, aroma, følelse og temperatur. Dette er den opprinnelige måten å brygge kaffe på, kjent i uminnelige tider. All nymotens måte å ødelegge kaffen på er forkastelig og bedervelig. Jeg bruker / har brukt presskanne og traktemaskin i mange år, dessverre. Skal du ha en skikkelig kaffe er det kun koking som gjelder.
Glem kolestroler (plages selv) og glem den enkle vei til resultatet. Skal du nyte en kaffetår, en Cognac, et ekte Dansk Wienerbrød eller kun en "pepita" fra din lokale Rema1000 - så er svaret koke-kaffe.
Min egen bestefar benyttet alltid en miks av COOP rød og gul kaffe når han hadde besøk (fra meg eller andre). Dette fordi rød COOP er kraftig og svært aromatisk, mens gul COOP er mild og "jomfruelig". Det en skikkelig mann ønsker seg er nettopp kombinasjonen av disse.

wizkid
11-22-2006, 07:58
Og COOPs lille røde er highend-kaffe? Kjekt å vite. :-D

RoKo
11-22-2006, 08:11
Synes vel svaret fra OKKing er noget unyansert. Selv om det var her det startet (kanne over bålet) er vel ikke dette ensbetydende med at det er det beste? Skal man si det samme om biler også da? Gi oss T-Forden tilbake...!!! Stikkordet er UTVIKLING.

Nei, den beste kaffen får man ved å tilføre kaffen vann med korrekt temperatur, brygge (under forholdene) korrekt lengde og evt korrekt press samt foretrukket konsentrasjon. Disse faktorer endrer seg også med kaffesortens brenningsgrad - som jo også varierer fra batch til batch.

Ikke enkelt, med andre ord....

Noen liker kokekaffe, andre presskanne. Atter andre foretrekker espresso og tilsvarende kraftigere varianter. Husk også at det er vesentlig mindre koffein i en kopp espresso enn det de fleste tror. Dette grunnet uttrekkstiden, som jo er kort for slike varianter.

Preferansene endrer seg jo også kraftig etter hvert som man blir "godt vant". Holder man seg til "vannskadet" kaffe (gjerne fra dønn kjedelige kaffeprodusenter) vil man jo heller ikke utvikle sin egen smak. Dette gjelder det meste her i verden.

tols1
11-22-2006, 09:26
Tror OKKing prøver å helle bensin på kaffebålet. Min erfaring er at kaffeopplevelsen gjerne henger sammen med kontekst. I skogen er det kun kokekaffe som gjelder, mens etter en bedre middag, hjemme i husets lune salong og akkompagnert av et glass fransk brennevin, er det presskanne som smaker best.

Rød Coop? Kjære vene, det kan du ikke seriøst mene? Har du forsøkt å lage kokekaffe med nykværnet kaffe av god kvalitet? Fylde, aromaer og nyanser er av en annen verden i forhold til Coop, og andre billigmerker for den saks skyld. Dette har jeg ganske ferske erfaringer med. På hytta bruker vi både presskanne og kjele (avhengig av humør og mengdebehov), men vi bruker alltid nykværnet kokemalt kaffe av god kvalitet. Coop, Evergood etc. kan ikke sammenlignes. Men så er det dette med smaken og personlige preferanser som selvsagt ikke kan diskuteres.

bomholt
11-22-2006, 10:12
Prøvde for en stund siden nykvernet kaffe til presskanne. For meg ble dette en gedigen skuffelse. Den var knapt bedre enn Friele filtermalt. Mulig jeg var uheldig med kaffen jeg kjøpte hos Kaffecompaniet, men dette var deifinitivt ikke high end. Kokekaffe er noe av det bedre jeg har prøvd. Kokekaffeen til Friele er i hvert vesentlig bedre Friele sin filtermalt.

RoKo
11-22-2006, 10:24
Malingsgraden er opplagt kritisk.
Dersom en spesialkaffe til nær flere hundre kroner ikke smaker bedre enn Friele - da har jeg flere potensielle svar på lager. Enkelte av dem er opplagte, andre ikke... ;-)

Uansett; Frieles kaffe er vel neppe spesielt spennende, all den tid prisen ikke er i nærheten av hva kaffe MÅ koste for at den skal være godt laget/fremstilt.

Således må vel svaret ligge et helt annet sted. Gammel kaffe? Feil malingsgrad? Feil kombinasjon av tidligere nevnte faktorer? Dårlig smak, liten trening/utvikling eller bare andre sære preferanser...?

God knows!

Ak
11-22-2006, 12:05
Prøvde for en stund siden nykvernet kaffe til presskanne. For meg ble dette en gedigen skuffelse. Den var knapt bedre enn Friele filtermalt. Mulig jeg var uheldig med kaffen jeg kjøpte hos Kaffecompaniet, men dette var deifinitivt ikke high end. Kokekaffe er noe av det bedre jeg har prøvd. Kokekaffeen til Friele er i hvert vesentlig bedre Friele sin filtermalt.

Jeg bruker også nykvernet kaffe til presskanne, og det er dag og natt forskjell fra å bruke posekaffe fra den lokale butikken.

Forøvrig venter jeg maskinene (Krups XP720) tilbake denne uken, så får vi se hvordan det går. Nå er maskinen reparert to ganger, noe som betyr penger tilbake dersom den ryker igjen.

Krups kommer med en forbedret utgave i November, og Trumf skal visstnok heve prisen til over 6000kr.

Har du mer info på dette?

bomholt
11-22-2006, 13:28
Jeg gir ikke opp. Tror jeg uheldig med kaffen jeg kjøpte. Er dog usikker på hvor jeg skal få kjøpt god og nykvernet kaffe. Ikke aktuelt å begynne å kjøpe egen kvern med det første. Må først bli overbevist om det finnes grom kaffe før jeg begynner å legge penger i det.

Ak
11-24-2006, 15:03
Da ser det ut til at jeg ikke får maskinen tilbake likevel, men heller penger på konto. Dette er heilt greit for meg da maskinen ikke hadde imponerende kvalitet. Virkelig fin kaffe, men det hjelper lite om den ikke holder...

Nå heller jeg mot en Saeco Incanto Rondo...

BGuarden
11-24-2006, 16:33
Hehehe...
Hadde vært ¨på sin plass med en test av espresso-maskiner.
Du står for kaffe.. Og jeg med kake:p

Ak
11-24-2006, 16:52
Jeg er ikke så fæl på kaken jeg da, men kaffe er jeg glad i :)

Noen som har erfaringer med kvaliteten på Saeco? Etter det jeg har hørt er den meget bra...

andosten@start.no
11-24-2006, 16:54
bleh... kaffe... æsj... :-P Te er tingen ;-)

DaButcher
11-25-2006, 14:34
Her fins en test av espressomaskiner:
Test av espressomaskiner - forbrukerportalen.no (http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66)

Ellers, har jeg gode erfaringer med Saeco Vienna (ikke med i den testen der).
Saeco Vienna er en maskin som kverner kaffe.

Har også gode erfaringer med dens avtager, som jeg desverre ikke husker navnet på. Mener begge ligger litt under 5000kr i prisklasse.

Bilder av Saeco Vienna:
saeco vienna - Google Bildesøk (http://images.google.no/images?hl=no&q=saeco%20vienna&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Den nye modellen er litt mer highend og kan programmeres.

----

edit: Den nye modellen heter saeco vienna digital
bilder: saeco vienna digital - Google Bildesøk (http://images.google.no/images?svnum=10&hl=no&lr=&q=saeco+vienna+digital)

Lapavoni
11-25-2006, 21:35
Jeg gir ikke opp. Tror jeg uheldig med kaffen jeg kjøpte. Er dog usikker på hvor jeg skal få kjøpt god og nykvernet kaffe. Ikke aktuelt å begynne å kjøpe egen kvern med det første. Må først bli overbevist om det finnes grom kaffe før jeg begynner å legge penger i det.

Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.

bomholt
11-25-2006, 21:42
Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.
Bor i Bergen. Tror ikke Stockfleths er her. Hvis noen vet hvor det selges god kaffe i Bergen, så syng ut.

RoKo
11-25-2006, 22:55
Her fins en test av espressomaskiner:
Test av espressomaskiner - forbrukerportalen.no (http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66)Denne testen er gammel, og dessuten feilaktig.

Vi/jeg har lagt ut en nyere test her: Apéritif - Kjempetest av espressomaskiner (http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017).
Her fant også undertegnede ut at testpanelet feilaktig hadde utpekt feil vinner. Korrekte resultater er derfor korrigert og ovenstående lenke viser således det reelle resultatet. :-)

Rancillo Silvia lenge leve!!! ;-)

Ak
11-26-2006, 21:35
En kompis har Gaggia Syncrony Digital, og det bildet dere har brukt er da vitterlig feil ;)

Gaggia Syncrony Compact Digital (http://www.kaffe.no/espressotest/260605/Gaggia%20Syncrony%20Compact%20Digital.htm)

Masterstudent
11-26-2006, 21:49
"Norsk" kaffe är helt elendig, sorry to say. Mitt tips är "svenska(bombe...)" Zoega, Mollgergs Blandning i presskanna. Mörkt, starkt och med massa smak. Fy för Ali och Friele!;-)

RoKo
11-26-2006, 23:28
En kompis har Gaggia Syncrony Digital, og det bildet dere har brukt er da vitterlig feil ;)Ja, der ser du. Når man stoler på at de bildene man får er korrekte. Bildet viser nok (dessverre) en Gaggia Titanium.

Jens123
11-26-2006, 23:36
Pulverkaffe..... usjjj.... ;)

Hæ?

Kom til meg så skal du få GOD pulverkaffe!
Er riktig nok ny kverna fra butikken. Og en pris på ca 200kr pr kg om jeg ikke husker feil. Men den er bra8-)
Husker ikke navnet da...

;-)

RoKo
11-26-2006, 23:40
Nykverna PULVERKAFFE....??? Nå har jeg hørt dét også... :D

Tror nok du her virkelig blander sammen begrepene pulverkaffe og malt kaffe... hehe...:wink:

Jens123
11-26-2006, 23:43
Nykverna PULVERKAFFE....??? Nå har jeg hørt dét også... :D

Tror nok du her virkelig blander sammen begrepene pulverkaffe og malt kaffe... hehe...:wink:

Haha!!
:oops:
Oi!
MALT kaffe så klart!
Her er jeg ute å kjører...!

langbein
11-27-2006, 10:42
"Norsk" kaffe är helt elendig, sorry to say. Mitt tips är "svenska(bombe...)" Zoega, Mollgergs Blandning i presskanna. Mörkt, starkt och med massa smak. Fy för Ali och Friele!;-)

Enig med svensken her!
Det eneste som duger av ferdigmalt kaffe er i mine øyne Zoega`s. Jeg bruker den røde ofte på min moccamaster eller Saeco incanto digital, men aller best blir den når du koker opp vann med en vannkoker og først fukter kaffen i filterholderen for så og helle filteret fult 2 ganger(kommer ann på mengden selvsagt). SKÅL

DrErling
11-27-2006, 10:55
Noen som vet om det finnes kaffemaskin med ipod docking? :mrgreen:

Ak
11-27-2006, 22:52
Noen som vet om det finnes kaffemaskin med ipod docking? :mrgreen:

:p

Jeg var forøvrig på Lefdal og kikket på den Saeco maskinen idag.. Det viser seg desverre at makshøyden på kopper på den maskinen bare er 9cm, noe som er litt lite for vanlige kopper.

Hva med denne? Kjenner du til den, Roko?

Elprice | Siemens kaffe/espressomaskin - TK60001 (http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=13376&cid=5632)

RoKo
11-27-2006, 23:11
Nei, ikke den, men TK64001 kan jeg få for under 5k (½-pris). Kona jobber nemlig i Siemens.... ;-)
Komplett selger også denne for 5995,-
(Komplett.no - Siemens espressotrakter TK64001, espresso og kaffeautomat (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313301&cks=ASS&assoc=0AE6A898-7ED8-4946-819A-9221E43E6684))

Du satte meg her på tanken om å kjøpe en ny helautomatisk....
Den vi har nå kjører de minste ungene hardt... de drikker MASSE kaffe, må vite... ;-)
Ganske uvanlig til å være 13 og 15 år...

Selv benytter jeg fullstendig manuelt utstyr, men selvsagt greit å ha "alt mellom himmel og jord"...
Lar jo ikke ungene slippe til på DET utstyret...

Ak
11-27-2006, 23:28
Har du god erfaring med Siemens maskiner generelt? Lager de bra kaffe? (Som jo er det viktigste sammen med holdbarhet)

RoKo
11-27-2006, 23:30
Ja, min erfaring er at de fremstår som meget gode maskiner. Innmaten er den samme som flere av de dyrere maskinene på markedet.